Tankujte plnou
Cena benzínu i nafty se stále drží nad 30 korunami. I proto chceme za své peníze dostat co nejvíc. Na objemu asi víc nedostaneme, stojany jsou pravidelně kontrolovány, ale co kvalita? I ta je kontrolována Českou obchodní inspekcí. Jistou známkou může být i Pečeť kvality, kterou uděluje Ústav paliv a maziv těm čerpacím stanicím, které se o kvalitu jimi prodávaných pohonných hmot dobře starají. Ale můžeme ji ovlivnit i my sami. Prozradíme vám, čím palivo znehodnocujeme.
Benzín i naftu nejčastěji znehodnocuje voda, která se do nich dostane ze vzduchu. U nafty se k tomu přidává ještě jeden faktor.
"K největší kontaminaci dochází vodou ze vzdušné vlhkosti nebo díky problémům na palivovém systému, protože na motorovou naftu potom mohou působit i mechanické nečistoty," konstatuje Vladimír Třebízský z Ústavu paliv a maziv.
Může také dojít k úmyslnému znehodnocení paliva, o kterém nemusíme vědět.
"Úmyslná kontaminace je například používání různých nedaněných polotovarů, které se přidávaly do motorové nafty. Škála produktů, které byly do nafty přidávány, je široká - od benzínu až po topný olej."
Svoji roli tady hrají i teplotní rozdíly. Takže u auta, které bude v blížící se zimě střídat teplo garáže s třeskutým mrazem panujícím venku, je kondenzace vody vyšší. Na druhou stranu jsou tací, kteří auto nebo motocykl zazimují. Nedojde při tom ke znehodnocení paliva?
"Pokud je nádrž plná a není v ní možná kontaminace vzdušnou vlhkostí, palivu se nic nestane a odstavení přes zimu by nemělo činit žádný problém."
Ale přece jenom, jedná se o dobu měsíců. A tady si musíme dát pozor na používání takzvané bionafty. Delším odstavením vozu si totiž můžeme vyrobit problém.
"Musíme si uvědomit, že při používání směsné motorové nafty s 30procentním obsahem methyl-esteru máme ve voze rostlinný produkt, který podléhá rychleji oxidaci než ropná složka, tedy motorová nafta. Proto je tu riziko, že část rostlinného původu bude rychleji oxidovat a vytvářet usazeniny v palivovém systému."
Zajet dnes natankovat plnou nádrž znamená mít u sebe okolo 2000 korun. To se leckomu nechce dávat, když ví, že jenom občas popojíždí a půl nádrže mu vydrží na více než měsíc. A tak stále dokola tankuje za 200 - 300 korun.
"Při tankování malých množství paliva a ježdění s poloprázdnou nádrží dochází k tomu, že nad palivem se trvale udržuje velká vrstva vzduchu. Tím vzniká riziko, že vzdušná vlhkost zkondenzuje a v palivu se objeví voda."
Současné moderní motory jsou náročné na kvalitu paliva a pracují s vysokou přesností a tlaky. Mnozí řidiči dnes běžně jezdí až do rozsvícení takzvaného hladového oka, tedy kontrolky rezervy v palivové nádrži. Co se především u naftových motorů stane po dalším natankování, kdy jsme nádrž vyjeli, jak se říká, do sucha?
"V extrémním případě, pokud zcela vyjedeme palivo v nádrži a následně natankujeme, dojde k rozvíření usazené vody a nečistot. Ty se po nastartování nasají do palivového systému a může dojít k závadě - ucpou se trysky nebo filtr," upozorňuje Vladimír Třebízský.
No vida. Vyplatí se tedy jezdit pokud možno s co nejplnější nádrží.