Technickou zvládnete do hodiny

20. říjen 2008 13:00

Kdy jste naposledy kontrolovali známky, které máte na zadní registrační značce? Ano, ty barevné, které potvrzují, že vaše auto vůbec může na silnici. V opačném případě totiž riskujete, že při zavinění nehody budete muset zaplatit škodu, kterou způsobíte. To jste nevěděli? Mít platnou technickou a emisní kontrolu se rozhodně vyplatí. Pondělní Motožurnál se teď zaměří na vás, které tahle povinná prohlídka auta brzy čeká.

Zatímco dřív předcházela prohlídce auta na stanici technické kontroly důkladná příprava v garáži, dnes s omlazováním vozového parku se příprava auta přesouvá k odborníkům, jak upozorňuje Petr Peterka z STK Bohdalec.

"Většina dobrých servisů nabízí zákazníkům, že auto na technickou připraví. U současných moderních vozů, kde je spousta elektroniky, bych ani nedoporučoval nějakým způsobem do toho zasahovat,"

Pokud máte starší auto, zkontrolujete si světla, stěrače, pneumatiky, lékárničku, povinnou výbavu a jestli nemáte korozi na karoserii. Pokud jste si jisti, že máte auto na povinnou prohlídku připraveno, než vyrazíte na STK, ověřte si, že máte všechny potřebné doklady.

"Musím mít velký a malý technický průkaz, změřené emise či-li protokol od emisí (červená nebo zelená kartička podle typu paliva) a vylepenou známku."

Emisní kontrolu vám udělají na stejném místě jako technickou. Petr Peterka doporučuje i majitelům novějších zdánlivě bezproblémových aut, aby přípravu nepodcenili, protože by při prohlídce mohli narazit.

"Auto by mělo být řádně umyté, protože to je vlastně moje vizitka, zkontrolovat si, zda skutečně souhlasí číslo karoserie (VIN), určitě je ve vašich silách a schopnostech vyměnit si gumičky u stěračů nebo například vyměnit žárovku ve světlu. Prostě nečekat na to, aby, jak se říká, padla kosa na kámen a technik vozidlo učiní nezpůsobilým."

Rozhodně vám nedoporučujeme vyrazit do Stanice technické kontroly jen tak bez domluvy. Nejenže byste mohli čekat hodiny, ale dostat by se na vás vůbec nemuselo. Dnes se technická prohlídka objednává na čas.

"Většina velkých stanic má objednávkový systém na internetu a zákazník má možnost se přes tento systém také objednat. Tím má zaručeno, že na tu hodinu, kterou přijede, půjde na řadu."

A když jste objednáni, můžete být za necelou hodinu s emisní i technickou kontrolou hotovi.

"Proces měření emisí je přibližně půl hodiny, stejnou dobu zabere samotná technická prohlídka a deset minut na vypsání protokolů."

U nového auta platí, že musí na emisní a technickou kontrolu za čtyři roky a potom už každé dva. Tahle prohlídka vás dnes bude stát u benzínového auta orientačně asi 1600,- korun včetně povinné evidenční kontroly. Cena za diesel přesahuje 2000,- korun. A na závěr ještě jedno důležité doporučení.

"Nepříjemná pro zákazníka může být přítomnost na měření emisí, protože po dobu měření se musí podržet otáčky motoru na maximálních hodnotách. To zvláště majitelé dieselových motorů nevidí rádi, ale není to výmysl technika, nýbrž zákonem daný postup. Ještě bych doporučil, aby hlavně u starších vozů byl před technickou prohlídkou vyměněn rozvodový řetěz," upozorňuje majitele naftových aut Petr Peterka.

autor: jař
Spustit audio