Telefon je pro řidiče horší metla než alkohol!

5. duben 2012 13:00

Zatímco alkohol v policejních statistikách najdeme, telefonování se ukrývá pod obecnou formulací „nevěnování se řízení“. Ačkoliv porovnáním výpisu hovorů s časem nehody by asi bylo možné prokázat, zda se řidič zabýval telefonem, nebo ne, není to až tak důležité. Řidič je totiž ze zákona povinen se věnovat řízení.

Telefonování je dnes natolik běžné, že si ani neuvědomujeme, jak je nebezpečné. „Telefon, který bereme v autě jako samozřejmost, je stejným nebezpečím jako alkohol,“ konstatuje Jiří Patera, který se svým týmem z High Car Training na základě inspirace od psychologů z Olomouce posadil do auta vybaveného měřicími přístroji opilce i telefonujícího.

Zatímco alkohol se dá snadno změřit, se zaujetím telefonem je to horší. Taktika tak byla jasná. „Řidiči budou dostávat úkoly a zároveň budou s někým hovořit po telefonu. Vyzkoušíme situace, kdy se řidič bude muset vyhnout nějaké překážce nejprve bez telefonu v ruce a potom s telefonem. Bude muset sečíst a vynásobit několik čísel, aby nám sdělil výsledek, a přitom bude muset reagovat na naše povely,“ popisuje Patera.

Jak to dopadlo? Střízlivý řidič věnující se řízení má reakční dobu 0,5 až 0,6 sekundy. Za tu dobu při 50 km/h ujede zhruba deset metrů. A co řidič střízlivý, odpovědný a používající handsfree? „Při telefonátu se sadou handsfree vycházela reakční doba řidiče na pokyn brzdi nebo zatoč na 1,1 až 1,2 sekundy,“ říká Patera.

Rozdíl mezi handsfree a telefonem v ruce je zanedbatelný

Řada lidí telefonuje s telefonem v ruce, ačkoliv za to hrozí nemalá pokuta a body do karty řidiče. „S telefonem v ruce vycházela reakční doba na 1,3 až 1,4 sekundy.“ A to už je při 50 km/h dvacet metrů. Tedy dva autobusy, pět osobních aut nebo šest přechodů pro chodce. „Pokud by měl řidič v krvi mezi 0,6 až 1,5 promile alkoholu, reakce by byla prodloužena o 0,8 až 0,9 sekundy.“ Blížíme se tedy úrovni reakce při telefonování s handsfree.

Má to však jeden podstatný háček. „Řidič si je vědom své podnapilosti, takže se snaží být pozornější, více sleduje provoz a možná se i trochu bojí, ale telefonující řidič se vpíjí do osoby, se kterou mluví, a v tu chvíli je jedno, jestli drží telefon v ruce, nebo používá handsfree,“ vysvětluje Patera.

Z toho plyne, že telefonování za volantem, a je jedno, zda v mezích zákona, nebo za jeho hranicí, je stejnou metlou jako alkohol. Ne nadarmo už v některých státech uvažují o zavedení rušiček mobilního signálu v autech. Už jen otázkou času je, kdy nám například auto umožní telefonovat pouze při nízkých rychlostech v kolonách, kdy moderní auta už mají systémy, které nepozorného řidiče před nehodou ochrání.

Jestli se vám to nelíbí, vzpomeňte si, jak to bylo před dobou nedávno minulou. Víte, kolik problémů by se samo vyřešilo, kdybychom v autě neměli signál?

autor: pgj
Spustit audio