Telefonování i s hands free bude zakázáno?

14. březen 2011 13:01

Ještě před patnácti lety byl mobilní telefon výjimkou, před deseti lety už začal být samozřejmostí, bohužel i za volantem, takže bylo nutné řidiče ukáznit. Před necelými pěti lety byl do zákona vsunut zákaz držení telefonního přístroje během řízení. Tehdy si všichni mysleli, že stačí používat hands free a bude po problému. Jenže se ukazuje, že je to málo.

Odborníci bijí na poplach, protože horší než držení přístroje je častokrát obsah hovoru, a proto chce ministerstvo dopravy telefonování za volantem úplně zakázat.

Zatím jde sice jen o návrh, který se bude diskutovat na různých úrovních, nicméně návrh má naprosto reálný základ.

„Podle provedených měření je člověk telefonující i s hands free sadou ovlivněn obsahem hovoru stejně, jako kdyby měl v krvi 0,8 promile alkoholu. Je to tedy velmi nebezpečná věc. V roce 2006, kdy se zavedl bodový systém, všichni si dávali pozor, ale dnes lze spatřit telefonující řidiče zcela běžně. Proto navrhujeme úplný zákaz telefonování za volantem,“ říká sekretář ministra dopravy Karel Hanzelka.

Sice by to byla věc ve světě téměř ojedinělá, ale má svoji logiku. Statistiky bodového systému jasně potvrzují, že stále stoupá počet telefonujících řidičů, loni jich policisté pokutovali v průměru 116 denně. Ale kolik je těch, které nepřistihli? Zatím jsou za telefonování bez hands free tři body a bloková pokuta tisíc korun. Poslanecká novela snížila body na dva, ovšem ministerstvo chystá naopak zpřísnění postihu na bodů pět a k tomu chce i výrazně vyšší pokutu. Výhledově by však chtělo postihovat všechny, kteří telefonují. Ostatně jeden nejmenovaný prodejce potvrzuje, že i s hands free to není zrovna bezpečné.

„Emotivní člověk se může vlivem nepříjemného hovoru rozrušit natolik, že přestane sledovat dění na silnici. Je to sporné, za volantem by se asi nemělo telefonovat vůbec, ale alespoň jsou obě ruce volné a na volantu.“

Problém je především v tom, že řidič má během telefonování delší reakční dobu a zároveň podvědomě sníží rychlost, jenže z pohledu ostatních řidičů naprosto bezdůvodně. Už teď je občas problematické řidiči dokázat, že telefonoval. I ministerstvo ví, že dokazování by byl v případě telefonování za volantem pomocí zatím povoleného hands free problém. „Vsázíme na to, že opatření bude mít spíš preventivní účinek, ale souhlasíme s tím, že dokazování bude problematické,“ přiznává Hanzelka

Jenže mobil má většina z nás proto, aby byla dostupná, a tato výhoda by se absolutním zákazem telefonování v autě prostě ztratila. Zvlášť, pokud by byl třeba vyvinut nějaký systém rušení signálu v autě. Ovšem co když budeme potřebovat zavolat záchranku? Podle instruktora bezpečné jízdy Jiřího Patery je tady celkem jednoduchá možnost. „Telefon by se spustil pouze ve chvíli, když by byla zapnuta varovná světla. Telefon by sice signalizoval příchozí telefon, ale nešel by přijmout až do chvíle, kdy řidič zapne varovaná světla, například na čerpací stanici.“

Teď jde návrh na absolutní zákaz telefonování v autě do připomínkového řízení, vládě by mohl být předložen v létě a od ledna příštího roku by mohl platit.

autor: evk
Spustit audio