Telefonujte i v přilbě

6. červen 2007 15:50

Možná znáte situaci, kdy vám hezké počasí nedá a vy, místo abyste seděli v práci, vyrazíte na motorce provětrat sebe i stroj a trochu se uvolnit z pracovního stresu. Jenže kvůli šéfovi musíte být neustále na telefonu, a tak co chvilku zastavujete, kontrolujete zmeškané hovory, popřípadě sundáváte helmu a telefonujete. A to je otrava.... Ale vážně. Na trhu je dnes velký výběr handsfree sad určených speciálně pro použití na motorce. Ať už kvůli práci nebo čistě z komfortních důvodů, umožňuje toto zařízení telefonovat nebo komunikovat se spolujezdcem pohodlně i za jízdy.

V obchodech si můžeme koupit dva základní typy sad pro komunikaci při jízdě na motorce. Systémy propojené kabelem a bezdrátové sady. Kabelové sady mají hlavní výhodu v nižší ceně. Tím ale výhody končí.

"Každý, kdo si vyzkoušel handsfree s normálním kabelem, zjistil, že malé konektory vypadávají, kabel se zachytává za oblečení, v podstatě je to i nebezpečné, protože když řidič začne za jízdy řešit vypadlý kabel, tak může dopadnout velice špatně. Jsem zastáncem toho, že na motorce by se měly používat věci, které jsou spolehlivé, bezpečné a pokud možno dokonalé, což zrovna tyto jednoduché kabely nejsou," upozorňuje Petr Kocanda z Touratechu.

Když vám navíc spolujezdec podesáté za sebou odejde od motorky a kabel si zapomene odpojit, řeknete si, že bude asi lepší zkusit bezdrátové řešení. Nejčastěji jsou to sady propojené pomocí technologie bluetooth. Sada se skládá z mikrofonu, sluchátka a bluetoothové jednotky připevněné z venku na přilbě. Ta komunikuje s mobilním telefonem, GPS navigací nebo s bluetoothovou jednotkou spolujezdce. I bezdrátové řešení má ale své proti.

"Největší problém bezdrátového řešení je kapacita baterie, protože přece jen je kabelový interkom napájen palubní sítí, ale u bezdrátové varianty se musíte starat o baterie. Nezáleží na tom, jestli máte interkom integrovaný do přilby nebo jako přídavnou sadu. Princip je stejný - vždy musíte baterie nabíjet a starat se o ně."

Ceny začínají na 4 000 korunách. Při takové ceně vás možná napadne, proč jednoduše nepoužít normální handsfree, které jste si koupil za pár korun k telefonu, tzv. bondovku.

"Člověk velice rychle zjistí, že to nefunguje. Na motorce je toto řešení prakticky nepoužitelné, protože hluk, který mikrofon zachytává, komunikaci téměř znemožňuje, a to i v nižších rychlostech."

Motocyklové handsfree má odhlučněný mikrofon a je vyzkoušeno, že se dá domluvit i při rychlostech kolem 200 km/h. Rozhodně ale telefonování v takové rychlosti nedoporučujeme.

"Něco jiného je, když si za jízdy povídáte se spolujezdcem a když řešíte nějaký problém s někým, kde není s vámi na motorce, například pracovní problém. Většina lidí začne podvědomě zpomalovat, což je dobře, ale ještě lepší by bylo rovnou zastavit. Řešit nějaké závažnější věci za jízdy na motorce je podle mě hazard."

A ještě jedna rada. Sady jsou univerzální, měli by jít namontovat na otevřenou i integrální helmu a šikovnému člověku by montáž neměla zabrat více než deset minut. Přesto se před koupí přesvědčte, že handsfree bude pasovat i do vaší helmy.

autor: bob
Spustit audio