Téměř pětina náklaďáků má technické problémy

5. květen 2009 13:02

Na našich silnicích jezdí zhruba stovky tisíc nákladních aut - jen u nás je jich registrováno na 700 000. Některá jsou úplně nová, ale další mají za sebou pár let a stovky tisíc kilometrů, a to se samozřejmě odráží na jejich technickém stavu. Bohužel častokrát není dobrý, ba co víc občas je přímo tragický. Například loni v lednu vinou zcela nevyhovujících pneumatik zabil řidič nákladního auta tři ženy - babičku, dceru a vnučku.

"To je fotografie pneumatiky, která byla namontovaná - vyrůstal z ní i mech. Byla to levá přední pneumatika a pravá byla ještě horší. Nehoda se stala 41 dní po technické kontrole a kvůli tomuto defektu přišli tři lidé o život. A přitom cena pneumatiky je zhruba 5800 korun," smutně vypráví svůj příběh Pavel Jedlička, dlouholetý profesionální řidič, který by nikdy za volant takového auta nesedl.

Ale jak jste se mohli sami přesvědčit, jsou i lidé, kteří toho schopni bez problémů jsou. Každé auto nad 3,5 tuny musí jednou ročně absolvovat technickou prohlídku. A nechť už se o kvalitě STK říká cokoli, pak minimálně pětina nákladních aut, která na ni přijedou, má technický problém.

"Zpracovali jsme přibližně 150 000 prohlídek ve Stanicích technické kontroly v ČR a zjištění nebylo příliš povzbudivé. S rostoucím stářím vozidel stoupal počet závad a nezpůsobilost vozidel k provozu. V kategorii 6 až 9 let bylo 15 procent vozidel nezpůsobilých provozu buď dočasně, nebo trvale," přibližuje Miroslava Lhoták ze společnosti Dekra automobil.

Přesná čísla podle druhu závad a stáří automobilu najdete na naší webové stránce, jaké jsou ty nejčastější a nejzávažnější problémy?

"60 procent vozidel mělo závadu na podvozku a na řízení, 45 procent mělo závady na rámu a na karoserii, 23 procent na brzdové soustavě a takto bychom mohli pokračovat dále."

Důvodem je především špatná a nepravidelná údržba častokrát vedena snahou co nejvíce ušetřit. Ovšem to je šetření na nepravém místě. Zmíněná čísla se ovšem týkají pouze aut, která přijela na technickou kontrolu, v podstatě potvrdit, že všechno je v pořádku. Otázkou je, jak vypadají ta ostatní. Jak je ale možné, že v tomto stavu firmy svá auta na technickou posílají?

"Samozřejmě mohou vidět závady jako sjeté pneumatiky nebo jestli svítí světla, ale asi těžko odhalí, že vozidlo špatně brzdí nebo jedno kolo brzdí víc než druhé. To může zjistit až v nějaké mezní situaci, ale při běžném provozu se to zjišťuje špatně."

Přesto je Miroslava Lhoták přesvědčen, že by pomohly častější policejní kontroly, které jsou však docela náročné. Ví to i šéf naší dopravní policie Leoš Tržil. Loni dopraváci zkontrolovali přes 60 000 nákladních aut.

"Počítáme výhledově se zřízením speciálních týmů, které se touto problematikou budou zabývat, včetně spolupráce s mobilními dopravními jednotkami a s využíváním veškerých technických prostředků i případně mobilních stanic technické kontroly."

Podobně jako nákladní auto jsou na tom ale podle informací STK i osobní vozidla.

Čísla a údaje k závadám na užitkových vozidlech V ČR (nákladní vozidla nad12t):

1. Výsledky pravidelných technických prohlídek

Stáří vozidel (%)0-3 roky4-56-78-9>9Bez závad53,1724,8715,2628,066,31Lehké závady43,4368,4774,5563,7678,02Vážné závady2,344,345,924,737,0Nebezpečné závady1,052,314,283,448,66

Zdroje:
Nákladní vozidla nad 12t max. přípustné hmotnosti
Údaje za období dvou let (2007 a 2008), celkem cca 147 710 technických prohlídek

2. Četnost závad dle jednotlivých skupin
Podvozek, nápravy řízení: 62,29 %
Motor, emise: 13,79 %
Karoserie, rám, interier: 36,00 %
Brzdová soustava: 21,62 %
Elektrická zařízení, elektronika, světelná zařízení: 20,62 %

3. Nejčastější závady

Lehké závady:
1. Motor, převodovka - těsnost
2. Kola - vůle v zavěšení
3. Rám - koroze
4. Skříň karosérie, budka
5. Výfuk.potrubí - stav
6. Rám - spojení dílů
7. Vůle v kloubech
8. Pneu - poškození
9. Převod provozní brzdy
10. Světlomety - stav

Vážné závady:
1. Vůle v kloubech
2. Rychloměr, tachograf
3. Doplňkové obrysové svítilny
4. Potkávací světla - seřízení
5. Klíče brzd - zdvih pák
6. Značení údajů na vozidle
7. Převod provozní brzdy
8. Těsnost brzdové soustavy
9. Světlomety - stav

Nebezpečné závady:
1. Provozní brzda - souměrnost
2. Provozní brzda - účinek
3. Parkovací brzda - účinek
4. Motor, převodovka-těsnost
5. Pneu - hloubka vzorku
6. Brzdové svítilny - činnost
7. Těsnost brzdové soustavy
8. Převod provozní brzdy
9. Potkávací světla - seřízení
10. Kotouče (bubny) brzd

autor: evk
Spustit audio