Teploty kolem nuly a ranní mlha – nebezpečná kombinace
Ranní cesty autem budou nejméně po celý následující týden hodně náročné. Meteorologové totiž předpovídají mlhy, které na prochladlém zemském povrchu mohou namrzat. A odtud je už jen krůček k nehodě, přesně hromadným nehodám, například jako včera v Ostravě a dnes na R6 před Prahou.
Řidiči tak trochu zapomínají, že v takových podmínkách je nutné snížit rychlost a zvětšit odstup od auta jedoucího před sebou. Možná až příliš spoléhají na zimní pneumatiky a hlavně silničáře, jenže ani ti suchou vozovku zaručit nemohou. Problém je především v tom, že vozovka může být vinou mlhy namrzlá jen na některých místech, zvlášť pokud teplota kolísá kolem nuly.
„Pokud je teplota vozovky těsně nad bodem mrazu, je potřeba za volantem zbystřit. Když se dostane pod nulu a současně se vyslytmne mlha, je velké riziko, že namrzne. Často je to otázka několika stovek metrů a potom už je silnice zase dobře sjízdná. Problém tedy je, že řidič je na takovém místě vždy dřív než silničář,“ konstatuje Josef Bulka z karlovarské Správy a údržby silnic.
Preventivní postřik nemá smysl
Silničáři však už dopředu tuší, že vozovky mohou namrzat. „V každém kraji máme pohotovost na střediscích meteorologů, neustále jsme napojeni na dispečink meteorologů a víme, jaký bude vývoj počasí. Na silnicích I. tříd a dálnicích jsou umístěny meteohlásky, které dispečera zimní údržby informují o teplotě a množství srážek, aby mohl rozhodnout o nejvhodnější technologii údržby konkrétní komunikace,“ přibližuje Milan Dont, vedoucí odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.
Bohužel nedokážou přesně na metry určit, kde bude mlha, protože to ovlivňuje například i vítr. To je pro silničáře problém, protože preventivní postřik, který by zamrzání zabránil, má smysl jen na mokré vozovce.
„Je zbytečné dělat preventivní posyp, protože pokud se tam mlha nevyskytuje, silnice bude suchá. Mlha se vyskytuje místy, takže jediné řešení je vyslat silničáře do terénu a zkontrolovat situaci na místě, kde například nejsou umístěny kamery,“ dodává Bulka.
Teploměr v autě ukazuje 1 °C, ale silnice bude namrzlá
Právě proto musejí být za mlhy a mrazivého rána opatrní i řidiči. Snížení rychlosti a zvětšení odstupu od auta před sebou by mělo být samozřejmostí stejně jako rozsvícení mlhových světel. Pokud mají v autě teploměr, měli by vždy myslet na to, že ukazuje teplotu vzduchu, ale vozovka je chladnější. Ukazuje-li 1 °C, je pravděpodobné, že na některých místech bude mít cesta -1 °C. Největším problémem jsou v této situaci mosty, které samozřejmě namrzají jako první.
„Nejrizikovější jsou mosty v místech, kde pod nimi protéká vody. Dále to ovlivňuje také složení materiálu, ze kterého je most postaven. Ze zkušenosti už však víme, které mosty namrzají jako první,“ uzavírá Bulka.
Právě na těchto místech se začíná s preventivnímí posypy. Mimochodem mosty může řidič poznat jednoduše, alespoň na silnicích vyšších tříd. Jsou označeny modrou barvou na patnících nebo na diodách na vozovce.