Toyota svolává své ovečky
Každá automobilová značka si úzkostlivě střeží a pěstuje svou image. Třeba Alfa Romeo sází po generace na sport, Mercedes je synomem luxusu, Volkswagen solidnosti a bytelnosti a Citroën kreativity. Když se řekne Toyota, nejspíš se každému vybaví spolehlivost.
Ovšem přicházejí zprávy o masivní svolávací akci japonské automobilky. 4,25 miliónu aut musí do servisu!
"V tuto chvíli přesně nevíme, o kolik zákazníků se jedná v České republice. Zatím máme jen rámcové počty z Evropy - přibližně 1,8 miliónu vozů. Svolávací akce se týká osmi modelů prodávaných v Evropě: Aygo, IQ, Yaris, Auris, Corolla Verso, Avensis a RAV4," říká Tomáš Vaněk, zástupce značky.
Přestože fandové Toyoty - jakkoliv tato značka vzbuzuje o poznání méně emocí než firmy jiné - chtějí za postojem automobilky vidět jen deklarovanou snahu o transparentní a férové jednání, Vladimír Rybecký ze serveru autoweek.cz naznačuje, že kvůli své pozici na trhu nemá Toyota jinou možnost než vyhlásit obrovskou svolávací akci: "Je možné, že proběhne svolávací akce, kdy se přímo osloví zákazníci, ale rozhodně se to nedává do novin. Pokud se akce týká řádově tisíců zákazníků, lze vyřešit relativně potichu."
Když jste však největší výrobce aut na světě a problém se týká miliónů aut, jednat prostě musíte. Navíc by bylo bláhové nepoučit se v historii.
"Velmi podobný problém měla automobilka Audi na počátku 80. let v USA. I v tomto případě to byl vadný nevracející se plynový pedál, který měl za následek několik nehod. Tehdy se to týkalo menšího počtu aut, nicméně přístup nebyl tak rychlý a to poškodilo pověst značky Audi," vysvětluje Vladimír Rybecký.
Říká se, že důsledky snahy ututlat problém automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku nesla dalších 20 let. I proto se rozhodně vyplatí hrát na rovinu.
"Pokud by zákazník měl nějaké pochybnosti o funkci akceleračního pedálu, může se obrátit na naši infolinku, kde dostane další informace. Chceme v maximální možné míře redukovat nepříjemnou situaci, která s touto kauzou vyvstává," říká Tomáš Vaněk.
Další důvody, proč Toyota musela pokorně přiznat, že dostala ránu na solar, přidává Vladimír Rybecký: "Dříve nebo později závada vyjde najevo a potom nastane situace, kdy se u každé nehody bude zkoumat, zda-li mohla být příčinou. V konečné fázi to značce uškodí, protože se nesnažila problém řešit. Na tento přístup jsou zákazníci zvlášť v USA velmi citliví. Navíc je možné, že by se této kauzy ujali právníci a firmu by to nakonec mohlo stát mnohem víc peněz na různých odškodných, než kdyby vyřešila samotný technický problém."
Svolávací akce tedy nejsou ničím až tak výjimečným, zejména Američané mají dokonce několik speciálních internetových stránek věnovaných jen této problematice. I díky tomu víme, že aktuálně svolává do servisu auta také Honda. Problém má 650 tisíc aut s pravostranným řízením.