Trabant nT: dým vyměnil za jiskry
Poslední Trabant sjel z výrobní linky východoněmecké továrny ve Zwickau v roce 1991. Po dvaceti letech by se jeho výroba mohla obnovit. Kromě jména má vůz téměř identické tvary. Jde o verzi kombi, bude se vyrábět téměř na stejném místě a podle všeho má mít karoserii z umělé hmoty.
Samozřejmě nepůjde o Duroplast, ze kterého byly vyráběny původní vozy. Jak nám řekl jeden z tvůrců auta, designér Nils Poschwatta, půjde spíš o recyklované plasty a přírodní materiály:
"Tohle je koncept, takže tady je to jasné, je vyrobený z barveného plastu, ale rádi bychom si toto zachovali i pro sériovou výrobu. Nebude to Farbe-Glass, jako teď, ale půjde o něco odolnějšího a z přírodních materiálů."
Proti originálu novinka narostla zhruba o osm procent.
"Na šířku o 20 centimetrů, na délku o necelých 40 cm. Jedině výška je téměř identická s originálem, 1,45 metru. To všechno kvůli tomu, aby čtyři cestující měli více místa," říká návrhář auta Nils Poschwatta zatímco obíhá kolem zcela funkčního modrého konceptu Trabantu nT. Otevírá kapotou - dvoutakt tu už nenajdete:
"Teď je to elektromobil. Motor má výkon 47 kW. Energii čerpá s Lithium-Iontových baterií. Nabíjení je možné jak ze sítě, tak ze 120watového solárního panelu, který je na střeše. Maximální rychlost vozu je 130 km/h a dojezd 160 km," doplňuje Poschwatta.
Vyvinuté auto čeká na investora - hračkářská firma Herpa, která jeho vznik financovala, už na samotnou výrobu nemá dost peněz.
"Dokážu si představit, že koncept auta koupí třeba VW. Auto se musí prodávat výhradně pod značkou Trabant a bude se montovat v bývalém východním Německu nedalekou Zwickau. Koncová cena je pochopitelně závislá na produkci. Zatím to vidíme na výrobu 5000 až 15 000 kusů ročně," konstatuje Nils Poschwatta.
A kdo budou konkurenti Trabantu? Tvarově asi nejvíc vůz Mini Traveller, tedy kombi.
"Proti němu ale bude Trabant levnější, dostupnější a jednoduší - tedy pokud se bavíme o verzi s benzínovým motorem. Kdyby se vyráběl elektromobil, asi bychom se ceně luxusního Mini Travelleru blížili. Záleží to na vývoji cen elektromotorů a baterií. Nicméně zatím počítáme s cenou kolem 20 000 Euro."
To je v závislosti na kurzu zhruba půl milionu korun. Mít za tuto cenu funkční elektromobil je vážně terno. Pokud by to měl být vůz s motorem benzínovým, masové rozšíření by bylo spíš překvapením, než reálnou možností.
Oficiální stránky výrobce najdete ZDE.