Trestat majitele starých aut je snadné

18. květen 2011 13:02

Od počátku roku 2009 se za převod starých aut platí ekologický poplatek. Nejméně, 3000 korun, se platí za auta, která byla vyrobena před rokem 1996, respektive neplní normu Euro 2. Právě od norem definujících maximální emise je výše poplatku stanovena.

V posledních dnech se však objevily snahy poplatek rozšířit až na auta vyrobená do roku 2000, kdy byla zavedena norma Euro 3. Mělo by to smysl? Nemělo. Jednoznačně jde o snahu vytáhnout z motoristů jen další peníze. Nejvíce emisí totiž produkují auta vyrobená ještě před zavedením emisních norem.

„Emise vozidel vyrobených kolem roku 1995 se pohybovaly na 15 procentech původní hodnoty a současné vozy plnící emisní limity Euro 4 a Euro 5 jsou na pěti procentech původní hodnoty,“ říká Martin Hron z TÜV-SUD.

První norma Euro začala platit v roce 1993 a auto vyrobené tehdy a nyní dělí 30krát vyšší emise. Problém se tedy týká především aut starších 15 let. Průměrné stáří našeho vozového parku je u osobních aut 13 let a 8 měsíců, ale v loňském roce naše auta opět průměrně zestárla. Aut starších 15 let je u nás bezmála 1,5 miliónu.

„Vozidel bez katalyzátoru, přestože mají malý roční kilometrový průběh – řekněme dva tisíce kilometrů, je stále značný počet. Jejich celkové emise kysličníku dusíku a uhlovodíků jsou srovnatelné se sumou emisí vozidel moderních, které plní normu Euro 1, 2, 3 a 4, přestože jejich roční kilometrový průběh je mnohem vyšší – odhadem 7,5 tisíce kilometru. Nejnovější vozy najedou i 15 tisíc kilometrů ročně,“ vysvětluje Ing. František Horák.

Nejstarší auta, kterých je méně a také méně jezdí, vypustí do vzduchu daleko více škodlivin. Právě množství starých aut je největší problém a v tomto ohledu logicky vede domácí škodovka. „V současné době u nás stále jezdí zhruba šest set tisíc škodovek bez katalyzátoru,“ dodává Horák.

Nejvíc je u nás felicií s průměrným stářím bezmála 14 let (takřka čtyři sta tisíc). Pak sice následují fabie a octavie, které jsou sedm, respektive osm let staré, ale na čtvrtém místě už je opět favorit s průměrným věkem 19 let. A stále je tu i spousta žigulíků, moskvičů, wartburgů, fordů, renaultů, volkswagenů a dalších aut, která už by mohla místo technického průkazu dostat občanský průkaz.

Evropská komise s postupem času logicky tlačí na výrobce aut stálým snižováním emisních norem. Za posledních 15 let se norma Euro zpřísnila pětkrát. V řadě zemí, a tato snaha se začíná objevovat už i u nás, zároveň zakazují nebo znesnadňují starším autům vjezd do center měst a podobně. Jenže to není řešení. Jedinou možností je obnova vozového parku a té nedosáhneme postihováním majitelů starších aut, ale motivací ke koupi nových.

autor: pgj
Spustit audio