Truck Grand Prix
Určitě to na dálnici zažil nejeden z nás. Jeden kamión předjíždí druhý, přestože jeho rychlost je téměř stejná, a donutí tak za ním jedoucí auta zbrzdit zhruba na 100 km/h. A každého napadne, jak je to možné, když maximální povolená rychlost kamiónu je 80 km/h a měl by ji hlídat omezovač rychlosti?
Omezovač rychlosti patří k povinné výbavě kamiónů, a tak se nabízí první logická otázka - dá se vypnout?
"Technicky je určitě možné omezovač vypnout, ale v současné době mají nákladní vozy tak složitou elektroniku, že to je opravdu výjimečný jev. Navíc vypnutí omezovače rychlosti by digitální tachograf jistě odhalil, protože záznamy se uchovávají poměrně dlouho. To není ten hlavní problém." Tím je podle Martina Felixe z Česmadu Bohemia hlavně celoroční páteční zákaz jízd a dodržování doby jízdy a odpočinku.
Ostatně i Marián Černoch ze Scanie potvrzuje, že vyřazení omezovače rychlosti je v moderních kamiónech velmi složité.
"V současné době moderních technologií je vše kontrolováno elektronikou, která obsahuje řídící jednotky s vlastní pamětí, takže pokud by někdo omezovač vyřadil z provozu, přesně bychom zjistili kdy a kde."
Jak je ale potom možné, že právě moderní kamióny, které brázdí naše dálnice, jezdí prokazatelně rychleji než 80 kilometrů v hodině. Potvrzuje to i Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic, které svými vysokorychlostními vahami pro statistické účely monitoruje dění na dálnici a má tedy i údaje z březnové hromadné havárie na D1.
"V tomto ojedinělém případě jsme zveřejnili procentuelně rychlost projíždějících nákladních vozidel. Zaznamenávali jsme údaj, kdy byla překročena rychlost 80 km/h."
A tu podle tohoto měření překročilo 69 procent kamiónů. Jak je to možné? Kupodivu se zdá, že problém spíše než ve vypínání je v nastavení omezovače rychlosti. Ze zákona je totiž nad limitem.
"Omezovač není nastaven na nejvyšší povolenou rychlost 80 km/h, ale zhruba v rozmezí 85 - 87 km/h. Hlavním důvodem je bezpečnost, protože při předjíždění je žádoucí, aby vozidla mohla rychlost překročit. Dále mohou rychlost překročit také při jízdě z kopce, kdy systém není aktivní. Ten pouze omezuje otáčky motoru přívodem paliva, kola nebrzdí."
A proč se tedy mohou dva kamiony předjíždět? Jednoduše proto, že každý má omezovač nastaven trochu jinak.
"Čím nižší je maximální rychlost, tím menší je spotřeba paliva. Někteří majitele proto striktně požadují nastavení omezovače na nižší hodnoty, samozřejmě v tolerovaném rozmezí." Ale důležitá je ještě jedna věc - odchylka tachometru. Ten vždycky ukazuje více než kolik ve skutečnosti jedeme a jak potvrzuje Bohuslav Kovanda z TUV-SUD, rozdíl může být docela velký.
"Může být větší o deset procent skutečné rychlosti a navíc o čtyři kilometry. To platí u všech kategorií."
Takže když máme na tachometru stovku, naše reálná rychlost může být v krajním případě jen 86 kilometrů v hodině.