Uhni ty!!!

17. červenec 2006 13:00

Až nečekaně velký ohlas měla v uplynulém týdnu naše anketní otázka, přestože jsou prázdniny zapojilo se do ní přes 400 lidí. Ale možná to bude tím, že se přesně trefila do současné nálady mnoha řidičů. Ptali jsme se totiž, jak změnila novela zákona o silničním provozu vaše chování za volantem? A z výsledků se zdá, že se s nás stali pěkní neurotici, protože více než polovina respondentů, přesně 55 %, se přiznala, že se za volantem daleko více rozčiluje. Naproti tomu 29 % hlasujících nijak své chování nezměnila a pouze menší část, 16 % řidičů se po začátku platnosti nových pravidel za volantem zklidnila. O čem to svědčí?

Bylo by docela zajímavé vědět, jestli ta třetina řidičů, tvrdících, že se jejich chování za volantem po prvním červenci nezměnilo, to říká proto, že i před tím striktně dodržovali pravidla, anebo proto, že si i nadále jezdí po svém... Sankce za porušení dopravních předpisů jsou totiž tak radikální, že většina z nás skutečně jezdí jinak. Jedním z důvodů, proč se někteří řidiči rozčilují, je to, že se na ně někdo rychlejší zezadu tlačí. Ten další je podle majora Rostislava Plachého z Policejního prezídia přesně opačný. "Doprava se zklidnila a řidiči musí jezdit v dlouhých kolonách těch, kteří dodržují stanovenou rychlost a dopravní značení. Myslím si, že se rozčilují jak amatéři, tak profesionálové, i když ti to lépe chápou a je to pro ně přínosem, protože se nevystavují nebezpečí postihu."

Mnozí řidiči ovšem díky jízdě, která je vzhledem ke strachu z bodového systému pomalejší než byl jejich obvyklý standard, začínají vnímat i věci, kterých si dříve ani nevšimli a dost je rozčilují. A nejen podle dopravního psychologa Karla Havlíka jsou to především mnohdy nesmyslně umístěné dopravní značky. "Řada značení je v rozporu s dopravně-psychologickými zásadami, což samozřejmě vede k rozčílení. Jsou úseky, kam značka nepatří. Měly by být především tam, kde hrozí nějaké nebezpečí a v rizikových úsecích, a právě na takových místech by měly být i kontroly, a ne tam, kde se dají snadno vybrat pokuty." S tím kupodivu souhlasí také major Plachý. "Ještě to není zažité a stále se setkáváme s netaktickým postupem zejména obecní a městské policie, které se všichni řidiči bojí. Zákon je potřeba zpřesnit, protože je tam řada ustanovení, která nelze jednoznačně vykládat, což vede ke zbytečným rozporům mezi policisty a řidiči."

Zákony však mohou měnit jen politici a vzhledem k současné situaci to hned tak asi nebude, takže nám řidičům nezbývá než se smířit s tím, že jsou věci, které prostě nemůžeme ovlivnit.

"S čím nemohu nic dělat, toho si nevšímám, a to co je považuji za samozřejmost. Když k tomu takto přistupuji, nemělo by mne nic vyvést z míry," radí jednoduchý recept dopravní psycholog Karel Havlík. Mimochodem, pokud jste za těch 17 dní stihli vyjet celou nádrž, tak jsme asi zjistili pozitivní stránku nových pravidel. Snížení spotřeby. "Vždy když jedeme plynule a nižší rychlostí, sníží se spotřeba. Je třeba hledat na čemkoli to pozitivní a pak se není třeba rozčilovat."

autor: evk
Spustit audio