Ujet se nevyplácí

9. září 2008 13:00

Přes sto tisíc nehod od ledna do konce srpna. Přes deset tisíc řidičů co od nehody ujelo. Jednoduchá matematika říká, že to je v průměru každý desátý. Co tuto hrozivou statistiku násobí je to, že při těchto nehodách zemřelo 15 lidí a 62 lidí bylo zraněno těžce. Přitom všichni, kteří ujeli, se dopustili trestného činu, za nějž lze jít do vězení.

Je třeba rozlišit, zda jsme na nehodě měli účast nebo ne. Pakliže ano, a je jedno, zda jsme byli viníky nebo ne, je to daleko horší.

"Tehdy jsme vždy povinni poskytnout pomoc všem účastníkům dopravní nehody, kteří byli zraněni. Pokud tak neučiníme, hrozí nám postih za trestný čin neposkytnutí pomoci (§ 208 trestního zákona) v podobě odnětí svobody až na tři roky a vůbec není rozhodující, jaké zranění dotyčný utrpěl," varuje dopravní odborník Stanislav Huml.

Místo nehody můžeme opustit pouze v případě, že nemáme jinou možnost, jak přivolat pomoc, nebo v případě, že je bezpodmínečně nutné, abychom sami dopravili například zraněného do nemocnice. Potom se okamžitě musíme na místo nehody vrátit. Trestného činu se ale můžeme dopustit i v případě, že zdánlivě jen tak pojedeme okolo.

"Druhá možnost nastane tehdy, přijedeme-li k nehodě, která se stala před námi a v havarovaném voze zůstal například člověk v bezvědomí nebo vážně raněný. I v takové situaci jsme povinni konat, takže pokud neposkytneme pomoc, hrozí nám za trestný čin neposkytnutí pomocí (§ 207 trestního zákona) postih odnětí svobody až po dobu jednoho roku."

V případě lékaře nebo například zdravotní sestry pak hrozí až dva roky vězení. Kromě výše trestu je v tomto případě oproti paragrafu 208 ještě jeden rozdíl.

"Zraněná osoba musí být evidentně v nebezpečí smrti nebo vážné újmy na zdraví. Potom jsme povinni konat, například poskytnout auto na převoz do nemocnice - přitom není rozhodující, zda nám vznikne nějaká škoda. Neposkytnutí pomoci se potom hodnotí jako úmyslný trestný čin."

Musíme tedy vědět, že je naše pomoc potřeba. Mohou ale nastat situace, kdy budeme mít oprávněné obavy z auta vystoupit.

"Uvědomte si, že například vezete v kamionu náklad za deset miliónů korun nebo je řidičem mladá žena, která se bojí zastavit mávajícímu muži. Tady se kříží zájem řidiče a morální povinnost někomu poskytnout pomoc."

I v takovém případě ale v době mobilních telefonů můžeme pomoci.

"Abychom zůstali čistí i před zákonem, tak je nejlepší zvednout telefon a zavolat na tísňovou linku 112. Integrovaný záchranný systém je tu přece od toho, aby zasáhl," dodává Stanislav Huml.

I tím naplníme naši povinnost poskytnout pomoc a nebudou nám tak hrozit problémy se zákonem.

autor: pgj
Spustit audio