Ukradnou, co chtějí
„Ukradnou vám třeba nos mezi očima, když na to přijde!“ Nemusíte nás podezírat z nějaké nadsázky nebo zveličování, jsme přece na Radiožurnálu a tady to nemáme ve zvyku. Autorem tohoto výroku je šéf společnosti Cebie, která se od svého vzniku specializuje na odhalování automobilových zločinů a nekalostí.
Abychom však nezpůsobili úplnou paniku a taky nezruinovali prodejce zabezpečovacích zařízení, dejme prostor Janě Horákové, která má na ministerstvu vnitra na starosti bezpečnostní politiku: „Za rok 2009 došlo k výraznému poklesu počtu odcizených motorových vozidel - přesně o 22,5 procenta. V posledních pěti letech přetrvává klesající trend a zejména v roce 2009 bylo snížení výrazné.“ Konkrétně zmizelo 14 tisíc aut a jeden tisíc motocyklů.
Martin Pajer ze společnosti Cebia však přidává jiný úhel pohledu na problematiku krádeží motorových vozidel: „Situace je taková, že obecně krádeže mírně klesají. Ovšem porovnáme-li číslo kradených vozů s prodanými vozy v České republice a srovnáme to s Německem, zjistíme, že u nás se krade desetkrát víc.“ Důležité je podotknout, že v Německu se ročně prodá dvacetkrát víc aut než v Česku.
Od neosobních čísel pojďme ke konkrétním událostem. Podstatou zločinecké práce je vymyslet kradenému autu novou identitu.
„Lupiči rozhodně nejsou hloupí. V zahraničí si seženou technický průkaz od vozu, který se právě nechává sešrotovat, a údaje přenesou na stejné vozidlo odcizené v Praze,“ vysvětluje Martin Pajer.
Jak víme, kradou se všechny značky. Ze statistik se dá odvodit, že zločinci milují škodovky a pak také všechny luxusní značky.
„Jestliže se to někdy vyplácí, tak pouze v případě drahých aut. Nejčastější odcizené auto je podle našich údajů BMW X5 a X6. Domníváme se, že v České republice pracuje profesionální skupina, která je schopna auta předělávat natolik kvalitně, že jejich kontrola je velmi složitá a náročná. Podle nás je nákup tohoto vozu riskantní záležitostí,“ varuje Martin Pajer.