Univerzální motorka. Nesmysl?
Stále větší oblibu si získávají takzvané „univerzální“ motocykly. Svezou vás do práce, aniž byste se museli obávat jejich zákeřné a nespoutané divokosti, ale zároveň si s nimi můžete vyrazit na výlet a nebát se, že se budete muset v kopci odrážet nohama.
Tak jako košile, boty nebo třeba nábytek, i motorky se řídí různými trendy a styly.
„Podíváme-li se do historie, po roce 1989 byla první asi šestiletá éra, ve které se nejvíc prodávala, jak říkáme, těžká železa - chopery a cruisery. Potom přišla éra kapotovaných supersportů,“ říká Jaroslav Pištěk z firmy Aspirit.
Ovšem i těch se prý motorkáři přejedli. Výkony strojů jsou dnes tak vysoké, že jich nikde jinde než na okruhu nevyužijete. „Před pěti lety měl špičkový super sport velké kategorie výkon kolem 130 koní, ale v dnešní době už se pohybuje kolem 180 nebo 190 koní. To už je takový nárůst, že i zkušení motorkáři zjistili, že jsou pro ně tyto stroje nebezpečné. Abyste si s motorkou užili radostné chvíle, potřebujete využít její sílu v celém průběhu otáček a ne jezdit jen na třetinu nebo čtvrtinu výkonu. To nedává smysl.“
Proto si prý nakonec řada lidí pořídí takzvanou univerzální motorku. „Na tomto stroji můžete o víkendu vyrazit na krátkou jízdu nebo si sbalit věci na dvoudenní výlet. Spousta lidí na takovém stroji dojíždí každý den do práce.“
Tato kritéria splňuje spousta motocyklů. Třeba Suzuki SV, Honda CBF, Yamaha Fazer nebo Kawasaki Versys. Aprilia SL750Shiver, jakož i Dorsoduro, jde ve své univerzálnosti dokonce tak daleko, že svému řidiči nabízí tři režimy ovládání. Do deště, na turistiku a na sport.
„Režim do deště je vyloženě na silný déšť nebo když například vyjíždíte někde po mokré trávě. Turistický režim je ideální volbou pro jízdu na okreskách, kdy motor není až tak agresivní. V režimu sport, jak říkáme, jde motorka za plynem a můžete si tak užít rychlou jízdu, předjíždění a myšky,“ představil nám model Aprilia Shiver Miroslav Fresl od výrobce motocyklů Aprilia.
Kromě tří univerzálních módů má tato dvouválcová 750 také nádherný zvuk. Výkon je 95 koní. Cena stroje lehce převyšuje 200 tisíc korun, což je o něco víc, než za kolik nakoupíte u konkurence, ale faktem je, že aprilia nabízí lepší zpracování i image evropského výrobce. Přestože jsme o shiveru mluvili jako o univerzální motorce, do terénu s ní nemůžete. „Univerzálních motorek je několik typů. Nejoblíbenější jsou asi cestovní endura,“ otevírá Jaroslav Pištěk další a velmi obsáhlou motorkářskou kapitolu, které se budeme v blízké době věnovat.