Univerzální vždy nelepí

18. duben 2006 13:00

Poměrně hodně času v poslední době věnujeme pneumatikám. Důvod je zřejmý: je čas přezouvání na letní gumy. Kromě jiného jsme už radili lidem, kteří mají, jak se říká, hluboko do kapsy, a letní pneumatiky si dovolit nemohou. Říkali jsme, že pokud najedou ročně do 10 000 kilometrů a nemají vůz se silným motorem, mohou v zásadě zůstat na zimních pneumatikách a na letní vůbec nepřezouvat. Dnes budeme v tomto tématu pokračovat. Podrobně rozebereme pneumatiky označované jako celoroční nebo-li univerzální.

Hned na začátku si jasně definujme, kdo by mohl o celoroční pneumatice vůbec uvažovat. Budou to opět jedině lidé, kteří najezdí málo, tedy do 10 000 kilometrů ročně, jejich auta patří do nižší, nižší střední, maximálně střední třídy a nejezdí po horách. Proč taková omezení?

"Důvod je prostý, protože s univerzální pneumatikou je to jako s univerzálním lepidlem. Nakonec zjistíme, že pořádně nelepí vůbec nic. Je třeba si uvědomit, že univerzální pneumatika nezabírá příliš dobře v zimě, v létě je hlučnější, má horší brzdné vlastnosti a celkově se rychleji ojíždí," popisuje Pavel Procházka majitel pneuservisu.

Přesto existují trhy, kde výrobci s takovými plášti uspěli.

"Univerzální pneumatiky se používají v oblastech, kde nejsou dlouhé zimy jako je například severní Německo. Prodávají se například v Anglii, Holandsku, Belgii, ale také například ve Francii."

Zatímco v létě onu řekněme nedokonalost nebo univerzálnost celoročních pneumatik vyváží i průměrný řidič svým umem, v zimě bude mít i ten nejšikovnější plné ruce práce.

"Dříve vznikaly univerzální pneumatiky takřka stejnou cestou jako letní. Výrobce vzal letní směs a kostru a vytvořil do dezénu více lamel, které mají lepší samočistící schopnost. V dnešní době mi to připadá obráceně. Řada výrobců vezme zimní kostru a směs, ale naopak udělají menší počet lamel než na letních pneumatikách. Je-li top tak, pak se domnívám, že by taková pneumatika mohla slušně splňovat vlastnosti na zledovatělém povrchu, ale na zasněženém povrchu hraje roli počet lamel, které jsou schopny záběru, což hraje velkou roli."

A celoroční jich má, jak jste mohli slyšet, málo, a to proto, aby měla lepší vlastnosti v létě. A to je přesně důvod, proč jsme doporučovali jezdit raději na zimních i v létě než obouvat gumy celoroční. Přesto jsou ale lidé, kteří jezdí už mnoho let jen na takzvaných univerzálních, respektive celoročních pneumatikách. Proč si je nedají vymluvit?

"Jeto většinou dáno tím, že ještě nevyzkoušeli jízdu na kvalitních zimních pneumatikách. Nevědí jak taková pneumatika brzdí, a že zimní pneumatiky jsou opravdu bezpečnější než vozidlo na univerzálních nebo dokonce letních pneumatikách."

Zatvrzelý příznivec celoročních nebo-li univerzálních plášťů možná ještě vyrukuje s testy, ve kterých určitá univerzální pneumatika porazí ostatní, a to sezónní, tedy jak některé letní, tak zimní. I to se ale dá lehce vysvětlit.

"Je potřeba si uvědomit, že jsou značkoví výrobci, kteří pokud začnou vyrábět něco jako univerzální pneumatiku, tak se začnou touto problematikou zabývat do hloubky. Jedna taková pneumatika může porazit řadu jiných speciálních pneumatik z druhé nebo třetí ligy jiných výrobců."

Pokud jste si celoroční, respektive univerzální, pneumatiky nedali vymluvit, a nechcete si místo nich raději koupit pořádnou zimní pneumatiku, počítejte s tím, že při nákupu jedné univerzální pneumatiky zaplatíte zhruba o 500 korun víc.

Aby bylo jasno, pokud Vám to Vaše výplata jen trochu dovolí, zdaleka nejlepší je jezdit v zimě na dobrých zimních a v létě na kvalitních letních pneumatikách.

autor: pek
Spustit audio