Úprava auta pro ZTP

9. květen 2007 13:00

Tak se na to podívejme. Za loňský rok bylo při dopravních nehodách na našich silnicích těžce zraněno 3 990 lidí. Sice je toto číslo nejnižší od roku 1990 a poprvé od té doby se počet těžce zraněných dostal pod hranici 4 000. Ale to, kolik lidí si do dalšího života odneslo menší či větší trvalé následky, už policejní statistiky neuvádí. Těmto lidem jedna jediná sekunda otočila život naruby. Musí se v řadě případů vyrovnat nejen se ztrátou blízkých, ale i s tím, že se po zbytek života budou pohybovat na vozíčku. Právě oni se pak mnohokrát stávají na autě doslova závislí. Aby mohli bezpečně řídit, je třeba auto patřičně upravit.

Pro bezpečné ovládání auta je potřeba ovládat plyn, brzdu a volant.

"Všechny tři funkce automobilu se dají upravit, tedy pedály plynu, brzdy a spojky, podle toho, jaký má člověk handicap. Může se upravit buď jedna z funkcí nebo všechny tři. Úpravy jsou buď čistě mechanické anebo lze použít poměrně složitou elektronickou úpravu. To je na výběru daného handicapovaného řidiče," konstatuje Karel Majer z programu Ford Handy.

Logicky tedy záleží na míře postižení. Nejvíce handicapovaní potřebují ke svému pohybu i vozík, a ten je potřeba do auta naložit.

"Někteří vozíčkáři jsou velmi zdatní a jsou schopni si naložit vozík vlastně přes sebe, mezi hrudníkem a volantem, na sedadlo spolujezdce. Ovšem, to jsou spíš muži. Obecně je dobré mít pro tyto účely třídveřový vůz, který má B-sloupek poměrně daleko od opěradla sedadla řidiče, a tak se dá vozík vlastně vtáhnout i s demontovanými koly. Je to velmi rychlá a hlavně čistá záležitost."

Renomované firmy už dnes dokáží také u pětidvéřového auta upravit zadní dveře tak, že se místo otevírání odsouvají dozadu, což výrazně usnadňuje manipulaci s vozíkem.

"Dveře se odklopí a vozík si tam buď řidič vtáhne rukou anebo, a to už je velká vymoženost, existuje velmi lehký jeřáb, který umí vozík vtáhnout za řidiče pouze pomocí tlačítka."

Takže jsme nasedli. Řada postižených nemá postiženu pouze páteř, ale mohou mít problémy i s držením volantu. I na to úpravci myslí, a to nejrůznějšími rychloupínacími pomůckami nebo z kamiónů známou koulí.

"Jakmile máte v cizině jakoukoliv ruční úpravu, tak koule na volantu je povinná, protože pokud jednou rukou brzdíte a zároveň přidáváte plyn, pak druhou rukou je potřeba volant pevně chytit. A k tomu slouží právě koule."

Už to padlo: brzdění. V kritické situaci je potřeba vyvinout na brzdový pedál sílu okolo 80 kilogramů. Tu dokáže vyvinout díky přepákování i řidič ovládající auto pouze rukama.

"Taková záležitost samozřejmě musí projít nějakým schvalováním a výzkumný ústav Dekra zjistil, že výsledná síla tlaku ruky je rozhodně menší než síla tlaku chodidla na pedál."

Abychom ale mohli auto upravit, musíme si správně vybrat. Jaké doporučí Josef Hurt, zabývající se úpravami na ruční ovládání? Především takové, do kterého se bude dobře nasedat.

"Je dobré, aby vůz měl dost široké dveře, aby vozidlo nebylo samo o sobě nízké, protože pak se hůře zvedá na vozík a také, aby mělo automatickou převodovku."

autor: pgj
Spustit audio