Už i dodávky jezdí na elektřinu

25. leden 2012 13:01

Pokud jde o elektromobily, nějak jsme se dobrovolně nechali přesvědčit, že jejich budoucnost je v co nejmenších autech do města. Má to svoji logiku. Pro jízdy na krátkou vzdálenost, často pouze s jednou osobou, není potřeba zbytečně velké auto. Tak trochu jsme však zapomněli, že elektromobily byly a jsou často právě ve městech ideálním užitkovým vozem.

Užitkové elektromobily začaly svoji historii psát už na počátku minulého století, ale po nástupu ropy ustoupily do pozadí. Poměrně populární byly ve Francii. Ne nadarmo země galského kohouta patří v Evropě mezi lídry v zavádění elektromobility obecně.

S problémem emisí ve městech se už řadu let potýkají v Německu. I to byl jeden z důvodů, proč nemohla zůstat stranou ani nejstarší značka automobilů světa Mercedes-Benz. Ta nedávno ve vší tichosti uvedla na trh elektrickou verzi už řadu let testovaného modelu Vito.

„Vývoj elektrického vozidla trvá už tři generace. První prototyp se objevil v 70. letech, kdy probíhaly dlouhodobé zkoušky u zákazníků. U předchozí generace modelu Vito byly testy dlouhodobé a minulý rok automobilka Daimler přistoupila k sériové výrobě těchto vozů,“ přibližuje František Muhelfeit z Mercedes-Benz Česká republika.

Jen loni vyjelo na silnice v pěti zemích Evropy na pět set elektrických dodávek Vito, letos jich má být takřka dvojnásobek. Kromě klasické dodávky se objeví i minibus. Jeho vznik měl pádný důvod.

„Největší sportovní událostí roku 2012 bude olympiáda v Londýně, kterou bude po celou dobu provázet heslo elektrická mobilita. Londýn hledal vhodné vozidlo a my jsme byli vybráni jako dodavatel minibusu na bázi modelu Vito. To byl ten hlavní impulz pro vývoj a zahájení prodeje v této verzi,“ říká Muhelfeit.

Elektrická dodávka je do města ideální

Londýn je znám svým přísným přístupem k emisím, to není nic nového, a právě v emisních zónách se elektrické dodávky mají šanci prosadit. Jejich limitující dojezd totiž ve městě nijak nevadí.

Mercedes-Benz Vito E-cell

„Dojezd podle norem Evropské unie je 130 kilometrů, kapacita baterií 35 kilowatthodin, jejich nabíjení trvá pět hodin a maximální rychlost je omezena na 90 km/h. Vozidlo je určeno pro rozvážkový provoz,“ popisuje Muhelfeit. Výkon elektromotoru je až 70 kilowattů a i přes váhu baterií přes čtyři sta kilogramů si vito zachovává nosnost jedné tuny.

Elektromobily mají v současné době hlavní trumf v podobě provozních nákladů. „Pokud bychom brali v úvahu jen spotřebu paliva, tak sto kilometrů u naftové verze vyjde na 300 až 310 korun. U elektrické verze náklady činí 84 korun na sto kilometrů, pokud čerpáte energii za standardní domácí tarif,“ dodává František Muhelfeit.

Elektromobily naopak obecně diskvalifikuje jejich pořizovací cena. Dnes si je navíc pořídíte většinou pouze na leasing, protože výrobci nechtějí mimo jiné přenášet starost za baterie při případné likvidaci na motoristy. Náklady na pořízení elektromobilu jsou ovšem dnes zhruba třikrát vyšší než u klasického auta se spalovacím motorem. A u nás, kromě silniční daně, neexistuje daňové ani žádné jiné zvýhodnění státu pro případné majitele elektromobilů. S jejich rozvojem to tedy bude u nás i v podnikatelské sféře hodně těžké.

autor: pgj
Spustit audio