Už nejde o výkon nebo rychlost, ale o ekologii

4. srpen 2011 13:00

Automobilka Toyota je podle americké společnosti Interbrand vůbec tou nejekologičtější značkou světa. Nejde však jen o automobily, posuzují se všechna odvětví. Není to přitom až paradoxní, že zrovna výrobce aut za sebou nechá všechny ostatní? Například druhé místo patří společnosti 3M, třetí je Siemens. Nejbližší další automobilka je šestá a je jí Volkswagen.

Studie bere v úvahu veřejně dostupné informace o výkonnosti značky ve vztahu k životnímu prostředí a posuzuje také to, jak takzvanou zelenou image dané společnosti vnímá veřejnost. V těchto ohledech se Toyotě dlouhodobě velmi daří. Zástupce dovozce do Čech Tomáš Vaněk říká, že vidí obrovský posun i na našem trhu. „V roce 2004 jsme představili druhou generaci modelu Prius, protože první se tu neprodávala. Tenkrát to byl opravdu velice pionýrský čas, ale vzhledem k tomu, že se o problematice hybridní technologie neustále mluví a i konkurenční automobilky představují své hybridní modely, domnívám se, že hybridní technologie se zařadila po boku zážehových a vznětových motorů.

A právě své pionýrství na poli hybridních aut pak Toyota zhodnocuje ve svém renomé. Mimochodem, od roku 1997 prodala automobilka 3,2 miliónu hybridů. Na své image nejekologičtější automobilky pracuje japonská firma dlouhodobě a systematicky. „Toyota je jedna z mála automobilek, která začíná uplatňovat udržitelné prodejní místo. V Evropě máme tři stěžejní projekty: jeden ve francouzském městě La Roche, druhý byl nedávno otevřen v rakouském Salzburgu a třetí je v Mariboru ve Slovinsku. Jsou to prodejní místa, které jsou po stránce emisí CO2 neutrální.“

Jak rychle se mění pohledy na udržitelný rozvoj a kam to celé spěje, může Tomáš Vaněk popsat i ze své nedávné návštěvy japonského výrobního závodů modelu Prius. „Ať jdete výrobní halou, nebo montáží, na každém kroku vidíte nástěnky, kde jsou znázorněny možnosti úspor. Došlo ke kompletnímu zalesnění závodu, střechy výrobních hal byly osazeny fotovoltaickými články a dokonce i haly jsou natřeny speciálním nátěrem, který umí ve velmi zjednodušené formě filtrovat vzduch,“ popisuje Tomáš Vaněk.

Možná si to ne vždy a ne úplně uvědomujeme, ale žijeme v době, kdy se dramaticky mění vnímání automobilu. Na prvním místě už není ani síla, ani výkon a už vůbec ne rychlost, tedy dosud atributy tradičně s auty spojované. Teď je kladen důraz na co nejnižší dopad na životní prostředí a co největší bezpečí.

autor: pek
Spustit audio