V bazaru nejčastěji kupujeme stříbrné kombi s dieselem
Nejprodávanější auto v tuzemských bazarech je zánovní stříbrné kombi s dieselovým pohonem. Z výbavy čeští zákazníci nejčastěji preferují metalízu, následuje klimatizace a v kurzu jsou i xenonové světlomety. Hlavním kritériem, podle kterého Češi řídí nákup ojetého vozu, je značka automobilu, následuje jeho cena. Vyplývá to z analýzy největšího autobazaru v Česku AAA Auto.
Společně s Michalem Zadákem, odborníkem ze serveru Sauto.cz, jsme se vydali na rozlehlé parkoviště autobazaru. Zajímalo nás, které vozy by podle něj zamířily k majitelům nejdřív.
„Právě se dívám na Škodu Octavii a VW Passat. To jsou značky, které jsou u zákazníků na prvních místech. Za poslední léta se oblíbenost těchto značek nezměnila, spíš se mění požadavky na konkrétní výbavu vozů, například typ paliva, převodovky nebo pohon všech kol,“ popisuje Zadák.
Je automatická převodovka ve voze stále jakousi nevýhodou, jako tomu bylo v minulosti? Řeší to Češi? „Svým způsobem ano. Řidiči stále raději pořizují vůz s manuální převodovkou. V preferencích jsou na předních místech klimatizace, tu berou téměř jako samozřejmost, a dále posilovač řízení. Bezpečnostní prvky jako ABS nebo airbag se s postupnou modernizací vozidel staly součástí základní výbavy většiny vozidel,“ konstatuje Zadák.
Nejvíce zastoupené značky jsou Škoda, Volkswagen, Ford, Audi, Renault
Důležitým kritériem pro koupi auta je jeho stáří. Jak staré vozy jsou žádány nejvíce? „Nejvíce prodaných vozidel se pohybuje v rozsahu tří až devět let stáří. Průměr vychází aktuálně na sedm let,“ dodává Zadák.
Zmínili jsme auta, která budou jistě prodejním šlágrem, ale co například taková Honda Civic? Jak ta tu bude podle vás dlouho? „Designem je to velice zajímavé auto, nicméně Honda není v preferenci osmi hlavních značek, které lidé kupují. Do nich spadá Škoda, Volkswagen, Ford, Audi, Renault a v současnosti se dere do popředí korejská Hyundai,“ vyjmenovává Zadák.
„V současné době 85 procent lidí vybírá auta na internetu. Hlavní výhoda je pohodlí a rychlost a dále si mohou vozidla mezi sebou jednoduše porovnat – například v kategorii spotřeby, roku výroby nebo počtu najetých kilometrů,“ uzavírá Michal Zadák.