V Evropě končí kvůli emisím sportovní verze aut

3. září 2010 13:05

Za čtvrt roku začne v Evropě platit nová emisní norma EURO 5. Ta dále omezuje množství škodlivin, které mohou auta, respektive jejich motory, vypouštět. V nejbližší době tedy z ceníků automobilek nenávratně zmizí často zajímavé automobilové kousky.

U modelů s benzínovými motory toto postihne zejména výkonné agregáty, které jsou v autech, která nikdy nevzbudila masový zájem, což je případ třeba Alfy Romeo GT, nebo mají za dveřmi nástupce, což je případ třeba Fordu Focus ST. Jeho výroba v září končí.

„Je to sportovní varianta běžného focusu,“ říká zástupce značky Ford Motor Company Martin Linhart.

Výroba řady ST končí jen o tři měsíce dřív, než se zastaví celá výrobní linka aktuální generace focusu. V lednu totiž přijde úplně nová verze velmi významného konkurenta VW Golf nebo Opelu Astra. Verze ST, které se v Česku prodalo celkem 44 kusů, patřila podle zástupce značky k úspěšným modelům, přestože v posledních letech kupující dávali přednost ještě ultimativnější verzi RS.

„Dnešní Focus RS s výkonem 305 koní na přední nápravě je pokračovatel Focusu ST. Příští rok bude úplně nová generace focusu a naši vývojáři nám slíbili, že opět bude mít i sportovní variantu. V tuto chvíli však ještě nevíme, jestli začnou nejdříve s Focusem ST, nebo jestli to bude hned super ostrý RS.“

Zatímco verze ST končí a auta už ani téměř nejsou na skladě, RS se bude vyrábět až do konce roku s celou modelovou řadou focusu. Honda, která musí kvůli Euro 5 stáhnout z nabídky svůj sportovní Civic Type-R se rozhodla, že teď nakoupí a zaregistruje auta, jak se říká „na sklad", aby je mohla nabízet celý příští rok.

„Je to sportovní ikona pro Hondu, od začátku prodeje se prodalo více než 100 kusů,“ vysvětluje zástupce značky Aleš Indra.

Co je v případě Hondy nejhorší, je to že automobilka nemluví o nástupci. A navíc, pokud bychom vzali emisní hodnoty dvousetkoňového dvoulitru aktuální generace Type-R, zjistíme, že se do norem EURO 5 vejde.

„Největší problém je ve změně metodiky měření a hlavně ve změně požadavků na řízení motoru a sledování emisí samotným motorem, takže by se muselo změnit kompletně řízení motoru. U vozů, které se nevyrábějí ve velkých sériích je to na hraně rentability,“ říká technický šéf Hondy Zdeněk Šolc.

Stejně jako sportovní Civic Type-R končí také luxusní legend.

„Poslední generace byla uvedena v roce 2006 a na trhu se jich prodalo 177,“ Aleš Indra.

Ani u legendu se zatím podle oficiálních informací nepočítá s nástupcem. Ze zahraničních webů se můžete také dozvědět, že kvůli EURO 5 bude muset Mazda skončit se svým modelem RX-8, což je unikátní auto s wankelovým motorem. Norma EURO 5 také „pročistí" nabídku dieselových vozů. Od ledna už totiž nebude možné prodávat nová auta bez filtru pevných částic. Kvůli tomu z ceníků některých automobilek zmizí nejlevnější dieselové varianty. Filtr pevných částic však neprodražuje auto jen při nákupu, zpravidla znamená také náročnější servis.

autor: pek
Spustit audio