V metropoli vyroste o prázdninách spousta uzavírek
V naší metropoli jsou tisíce kilometrů silnic, které je potřeba čas od času opravit. Není to však vůbec jednoduché. Jen v hlavním městě je registrováno 900 tisíc aut a další statisíce vozidel Prahou denně projedou. Chybí vnitřní a vnější okruh, velmi často je metropole jen krůček od dopravního kolapsu, a tak není jednoduché najít termín, kdy nutné opravy provést. Jedinou možností jsou prázdniny.
„V tomto období statisticky dochází k poklesu dopravy zhruba o deset procent. Sice je tradičně zaznamenáván nárůst turistické dopravy, nicméně pokles tu je, a proto jsou dopady na dopravu v letních měsících trochu nižší,“ přibližuje situaci Ladislav Pivec, náměstek ředitele pražské Technické správy komunikací.
Průběh každé uzavírky bývá prakticky stejný. „První dva nebo tři dny je velký problém v celé oblasti zasažené uzavírkou. Potom si doprava takzvaně sedne, řidiči si najdou svoje alternativní cesty a doprava funguje.“
Mnoho řidičů totiž jezdí po metropoli prakticky po paměti stále stejnou trasou a jakákoli uzavírka jim udělá čáru přes rozpočet. I šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula proto varuje. „Na výjezdech z Prahy neočekáváme větší problémy v dopravě. Naopak bych chtěl upozornit na objízdné trasy, protože na území hlavního města Prahy se jako každý rok chystá mnoho uzavírek v rámci rekonstrukce vozovek.“
První velkou zkoušku prodělali motorizovaní návštěvníci a obyvatelé Prahy ještě před koncem školního roku, kdy byla uzavřena Michelská ulice na Praze 4. Tato uzavírka potrvá až do září. Velké dopravní problémy způsobil minulý čtvrtek začátek uzavírky na pražském Smíchově kolem Anděla, kde především vozy náhradní autobusové dopravy měly obrovské zpoždění. Operativně pak byly převedeny na tramvajové koleje, jenže ty se budou v nejbližší době také opravovat, takže řidiči by si měli najít raději jinou trasu.
„Žádnou uzavírku neděláme bez toho, aniž bychom ji nekonzultovali a nekoordinovali s ostatními uživateli prostoru. Týká se to jednak dopravního podniku, ale také správců jednotlivých sítí - vodovody, kanalizace, slaboproud, silnoproud, a tak dále,“ konstatuje Ladislav Pivec. Proto se častokrát opravuje všechno najednou a uzavírka trvá déle, ale zase je na dlouhou dobu klid. Někdy je naopak výhodné provést opravy postupně.
Naprostou nezbytností oprav v hlavním městě je jejich koordinace. Občas se může stát, že vinou počasí trvá uzavírka déle než se předpokládalo, a aby metropole zůstala průjezdná, není možné začít s další plánovou opravou. Už tento týden začne rekonstrukce semaforů na magistrále v Legerově ulici, tedy na příjezdu od brněnské dálnice D1. Za provozu se bude také opravovat Jižní spojka od Rabakovské ulice po Průmyslovou v obou směrech. Od příštího víkendu bude dopravu výrazně komplikovat rekonstrukce Kbelské ulice, které je hlavní spojnicí mezi dálnicemi D8 a D1.