V používání zimních pneu v Evropě jsou jen malé rozdíly
Zima sice podle kalendáře začne až 21. prosince, ale pokud jde o počasí, tak už začala, a to nejen pro řidiče, ale i pro lyžaře. Vleky se postupně rozjíždějí po celé Evropě a Radiožurnál vám od dnešního dne začne nabízet sněhové zpravodajství. Vždy ve středu po 13. hodině. Dnes se zaměříme na používání zimních pneumatik v Evropě.
Na zimních pneumatikách budeme vyjíždět už z Česka, protože u nás jsou za zimního počasí povinné. Když projedeme Evropu, zjistíme, že jsme na tom podobně jako v dalších 17 zemích. Ovšem třeba na Ukrajině musí mít zimní pneumatiky vzorek minimálně šest milimetrů, v Itálii naopak stačí běžných 1,6 milimetru. V Bosně a Hercegovině a Černé Hoře stačí mít zimní obutí pouze na hnacích kolech a v takovém Lotyšsku musí mít zimní pneumatiky i přípojná vozidla, tedy přívěsné vozíky.
Povinnost použití zimních pneumatik v oblíbených turistických destinacích je rozdílná. Vezměme to od západu na východ: ve Francii jsou zimní pneumatiky pouze doporučeny na silnicích se sněhem a ledem, v Německu je povinnost naprosto stejná jako u nás, v Rakousku jsou povinné, musí mít čtyři milimetry a doporučena je škrabka na led. V Itálii jsou zimní pneumatiky povinné, ale stačí vzorek nad 1,6 milimetru.
Zimní pneu v Norsku nejsou povinné
Při studiu dopravních předpisů evropských zemí jsme nenarazili na nějaké zásadní odlišnosti, spíš na poněkud překvapivé paragrafy. Například myslíte si, že jsou zimní pneumatiky povinné v Norsku? Nejsou. Jsou nepovinné, ale kdo je na autě má, musí je mít na všech kolech. Kdo má letní, musí na sněhu a ledu použít sněhové řetězy.
Ještě jedna zajímavost ze Švédska. Zimní pneu jsou povinné striktně od 1. 12. do 31. 3. a zákon stanovuje doporučenou výbavu: tažné lano, startovací kabely a reflexní vestu. Ostatně, to by měla být běžná zimní výbava i u nás, protože nikdy nevíme, kdy se může hodit.
Kompletní seznam jednotlivých států a místní úpravy používání zimních pneumatik najdete na stránkách Automotoklubu České republiky.