V Praze zřejmě zkolabuje doprava
Hned v pěti našich velkých městech se kvůli stávce zítra zastaví městská hromadná doprava – alespoň podle dosavadních informací odborářů. Bohužel se to týká také největších měst, tedy Brna a Prahy. Česká metropole je ovšem už za normální situace na hranici dopravního kolapsu, je tedy velmi pravděpodobné, že zítra k němu skutečně dojde.
Stačí k tomu jednoduché počty. Praha má jeden z nejvyšších stupňů motorizace v Evropě, na jedno tady registrované auto připadá 1,4 člověka. Bohužel zároveň má nedostatečnou infrastrukturu, vnitřní i vnější Pražský okruh zkrátka pořád chybí, a tak je hlavní město prakticky denně jen krůček od dopravního kolapsu.
„Doprava v Praze je v současné době opravdu na hranici možností, které jsou dány kapacitami křižovatek a komunikací. Existuje teorie, že stačí zvýšit poptávku po dopravě o deset procent nad plánovanou kapacitu a zpoždění narůstá geometrickou řadou,“ vysvětluje profesor Pavel Přibyl z Fakulty dopravní ČVUT. A právě to může zítra nastat.
Městská hromadná dopravy v Praze denně přepraví na 1,5 miliónu lidí, téměř polovina z nich jezdí metrem, jenže zítra nepojedou. Budou muset pěšky, na kole, na motorce nebo autem. A i kdyby jen někteří usedli za volant, je dopravní kolaps téměř nevyhnutelný. „Kdyby každý desátý nebo dvacátý člověk, který jezdí městskou hromadnou dopravou, jel autem, Praha to nemůže zvládnout.“
Nejvíce aut, zhruba sto tisíc, jezdí denně po Jižní spojce, jen o deset tisíc méně projede po magistrále před hlavním nádražím a v klíčových křižovatkách hlavního průjezdu metropolí denně projede kolem 70 tisíc aut. A tak se dá celkem snadno odvodit, jak by takový dopravní kolaps vypadal v praxi. „Pokud se stane nehoda na magistrále, za čtvrt hodiny je obsazena pravobřežní komunikace, tedy oblast Podolí, za dalších dvacet minut oblast Smíchova a tak dále – to je takzvaný dominoefekt, kdy řidiči začínají hledat alternativní komunikace, menší uličky zablokují, potom se zablokují i křižovatky a doprava zkolabuje.“
Pokud by skutečně došlo k blokádě těch nejvytíženějších tahů, dá se očekávat, že ulice se zvlášť za ranní špičky zaplní výrazně rychleji. „Vzhledem k tomu, že za hodinu projede jedním pruhem určité komunikace například 1800 vozidel, dvěma pruhy tedy kolem 3,5 tisíce, je snadné odhadnout, že po zablokování komunikace se vytvoří kolona v řádu minut.“
Podobně rychlé ucpání ulic a tím prakticky zastavení dopravy se dá čekat i v Brně, kde také nepojede hromadná doprava a kde jsou hlášeny blokády. Na rozdíl od moravské metropole je však Praha o něco dál – má dopravně informační centrum, které vyhodnocuje data ze silničních senzorů a uličních kamer, takže na stránkách Technické správy komunikací by se řidiči mohli ještě předtím, než vyjedou do ulic, podívat, jak to v nich vypadá. „Na webu existuje zátěžová mapa, ve které jsou znázorněny krizové úseky komunikací,“ dodává Pavel Přibyl.
Samozřejmě nezapomeňte poslouchat naše dopravní zpravodajství, Zelená vlna bude zítra vysílat častěji.