V tunelu číhá nebezpečí!

18. květen 2009 13:02

Rozsviť světla - tak to byla ještě před pár lety jediná věc, kvůli které jsme si uvědomovali, že vjíždíme do tunelu. Teď je celodenní svícení povinné a pro mnohé z nás se tunel stal stejnou samozřejmostí jako otevřený kus dálnice či silnice. A přece bychom tam měli být výrazně obezřetnější. Hrozí tady totiž vysoké bezpečnostní riziko - ostatně o tragédiích v alpských tunelech slyšel určitě každý z nás. Jaká pravidla bychom tedy při jízdě v dálničním tunelu měli dodržovat, abychom se zbytečně nevystavili nějakému riziku?

Základem bezpečného projetí tunelem je sledovat proměnné informační tabule před ním.

"Zobrazují, jaká tunelová trouba je otevřená - k tomuto účelu slouží zelené šipky, dále povolenou rychlost a pokud by něco nastalo, dá se na tabuli dopsat, že v tunelu je nějaký problém. V tunelu pod stropem jsou čtverce, na kterých jsou buď zelené šipky nebo červený křížek. Zelná šipka znázorňuje volný průjezd tunelem, červený kříž upozorňuje na uzavření tunelu a řidiči by ho měl co nejrychleji opustit. Pokud by viděl červený kříž ještě před vjezdem do tunelu, v žádném případě by do něj neměl vjíždět," upozorňuje praporčík Daniel Pělucha, dispečer dopravy klimkovického tunelu.

Všechny tunely jsou nepřetržitě monitorovány. Například v tunelovém celku Panenská a Libouchec na D8 je téměř 200 kamer a díky tomu je vše pod kontrolou.

"Na vjezdu a výjezdu z tunelu jsou vždy umístěny dvě kamery, kterými lze pohybovat, takže můžeme kontrolovat i okolí tunelu. Uvnitř tunelu jsou kamery nastaveny tak, aby se vykrylo každé slepé místo v tunelu," vysvětluje tamní dispečer podpraporčík Jiří Štoch.

A tak policisté v dispečinku vidí všechny prohřešky, kterých se v tunelu dopouštíme. Zastavovat se tam totiž smí pouze v nouzi nejvyšší, mnozí ale mají jiné důvody.

"Dělají tam své osobní hygienické potřeby, což nás velmi překvapilo. Zpočátku tu někteří lidé zastavovali a fotografovali, ale hned zase odjeli. Ovšem už samotné zastavení v zálivu vyvolává stav ohrožení."

V té chvíli navíc hříšníci mohou z tunelového rozhlasu slyšet i výzvu policisty, aby okamžitě tunel opustili. I proto je v tunelech nejvyšší povolenou rychlostí osmdesátka, což je rychlost, při které se v kombinaci s dodržováním bezpečné vzdálenosti dá minimalizovat případné nebezpečí.

"Člověk si to nedokáže uvědomit, dokud to nevidí na vlastní oči. Když jsme viděli zkušební hoření plamene v tunelu, tak po zapálení plamene a vzniku prvního dýmu je tunel za chvíli plný dýmu - podle mého odhadu postupuje i více než 30kilometrovou rychlostí. Člověk v dýmu nemá možnost dýchat, ne že by uhořel, ale udusil by se. Proto je tu nebezpečí velmi vysoké."

Z toho důvodu je nutné se k únikovým východům, které jsou v každém tunelu, dostat co nejrychleji. Tedy, nezachraňovat z auta věci, ale pouze životy, jak zdůrazňuje šéf ostravského dálničního oddělení Jiří Pátra.

"Nesetrvávat v autě, při jakémkoliv náznaku požáru jít ven a nechat veškerý majetek v autě."

Důležité je nechat v autě také klíče, protože poté, co hasiči zlikvidují ohnisko požáru či jiný problém, mohou snadněji odstranit stojící vozidla z tunelu.

autor: evk
Spustit audio