Vahland: Octavia bude mezi deseti nejprodávanějšími auty světa
„Trochu se mi viklá židle,“ začal trochu odlehčeně hodinový rozhovor s nejvyšším šéfem Škody Auto Winfriedem Vahlandem. Porouchaná židle v hotelu Crown Plaza v Beijingu však bleskurychle zmizela, pan „nejvyšší“ se usadil a spustil. Pod ním se totiž židle v žádném případě neviklá. Naopak sedí pevně v sedle a ještě pevněji třímá v ruce otěže značky, o níž se v době jeho nástupu psalo, že se vydává na cestu „levné Dacie“.
„Srdečně vás vítám v Číně – v Říši středu. Čínský trh je pro Škodu Auto velmi důležitý. Působíme zde pět let a loni jsme zde prodali na 220 tisíc automobilů, což považujeme za úctyhodné číslo. Dosáhli jsme ho s pouhými třemi modely – Fabií, Octavií a Superbem. Začínali jsme zde s octavií a tehdejší rozhodnutí bylo správné. V letošním roce jich tu chceme prodat více než 130 tisíc a prodali bychom ještě víc, kdybychom měli potřebnou výrobní kapacitu.
Myslím, že všichni potvrdíte, že značka Škoda se buduje právě na základě úspěchu octavie. Výroba octavie bude pomalu končit a přejdeme na stavebnici MQ, čímž zahájíme výrobu octavie třetí generace. To samé plánujeme pro čínský trh. Také jsme již oznámili, že zvyšujeme kapacity pro výrobu tohoto modelu v Mladé Boleslavi a na stejném úkolu pracujeme i zde v Číně. Na lokální úrovni budeme octavii vyrábět také v Nižném Novgorodu.
Máme tedy základy pro lokální výrobu jak v Evropě, tak v Rusku a v Číně, což považujeme za velmi dobrý základ pro budoucnost značky. I díky tomu mám v tento model velkou důvěru a věřím, že budeme schopni prodávat ročně na 500 tisíc octavií. Octavia se tím zařadí mezi deset nejprodávanější modelů na celém světě a to je důvod, proč je pro nás čínský trh tak důležitý.
Podíl tohoto trhu na naší výrobě neustále roste. V letošním roce očekáváme v Číně prodej už zmíněných 130 tisíc octavií a v budoucnu věřím, že překonáme hranici 200 tisíc prodaných octavií za rok. To hovořím pouze o limuzíně.
Do Číny se budou dovážet kombíky z Mladé Boleslavi
Uvažujeme také nově o tom, že bychom octavie dováželi do Číny z České republiky. Ukazuje se tak, že dobrá práce v některých závodech pomůže i dalším českým podnikům. Jedná se o program, který jsme si dali za úkol pro rok 2013, a umím si představit, že by se dovážely varianty kombi, čímž bychom rozšířili stávající zdejší nabídku.
Čína je pro nás důležitá v mnoha ohledech. Za prvé jako země, kde jsme schopni prodat velký počet našich aut, a dále jde o propojení některých firem. Bez zdejších investic v rámci koncernu bychom nebyli schopni takového růstu, jaký zažíváme. Tím však nechceme říct, že bychom podceňovali trhy, jako jsou Rusko nebo Indie. Ovšem Čína má v současné době výrazně větší potenciál. Loni se zde prodalo 12,3 miliónu osobních automobilů a letos se očekává 13,2 miliónu. To jsou stejná čísla jako v celé západní Evropě.
V Číně znamená jedno procento na trhu víc než sto tisíc vozů. Když si vezmete, že v roce 2015 se očekává prodej dvaceti miliónů aut ročně, tak ve chvíli, kdy si stanovíme jako cíl tři procenta na tomto trhu, jednoduše si to můžete spočítat. Ještě v tomto desetiletí budeme v Číně vyrábět 500 až 600 tisíc vozů,“ uzavřel úvodní řeč Winfried Vahland a jako první přišla na řadu otázka rozdělení výroby škodovek v Číně.
„Škodovky se zde vyrábějí v závodech Volkswagen China v Šanghaji, kde jsou celkem tři továrny, v nichž se vyrobí ročně 700 až 800 tisíc vozů. Ve dvou z nich se vyrábějí i škodovky. V jedné je to fabia společně s VW Polo a ve druhém octavie a superby. Toto rozložení výroby se do budoucna změní.
Číňané jsou ochotni připlatit za auto vyrobené „doma“
Určitě jste zaregistrovali, že Volkswagen chce v Číně do roku 2016 investovat 14 miliard eur. Týká se to dvou závodů mimo Šanghaj. Na sever od Šanghaje se bude vyrábět rapid určený pro čínský trh. Montáž octavií a superbů se přesune do nového závodu na jihozápad od této metropole a na jejich místě v Šanghaji se bude montovat upravený nový yeti. Všechny továrny jsou dvě stě kilometrů od Šanghaje, což je dobré z hlediska logistiky.“
Škodovka rovněž oznámila, že bude do Číny dovážet své modely Superb a Octavia v provedení kombi, k tomu ještě luxusní provedení yetiho. Přitom importované vozy jsou kvůli daním o poznání dražší.
„Dovezený vůz bude logicky dražší, protože je na něj uvaleno clo ve výši 25 procent. Prostřednictvím těchto vozů chceme demonstrovat kvalitu aut vyráběných v České republice. I to byl jeden z důvodů začít s dovozem. Číňané dbají na značku a jsou ochotni si připlatit za automobil, který je vyroben přímo v domovském závodě. Na druhou stranu kvalita zde vyráběných vozů je srovnatelná s vozy vyráběnými v Čechách. Začneme se Superbem Combi a se Škodou Yeti. Například yetiho budeme dovážet ve verzi 1.2 TSI, která se zde nevyrábí.“
Škoda Octavia Scout bude i v příští generaci
K tomu pak přítomný Gerrit A. Marks, prezident Škody Auto China dodal: „Bude se jednat o nejlepší interiéry, které nabízíme v Evropě. Interiér bude vybaven prvky dřeva a materiály nejvyšší kvality, nebude chybět vysoký standard sedadel a třeba i přístrojové desky. Nedělám tento krok zcela dobrovolně, ale je to nutnost, protože z 13,2 miliónů letos plánovaných prodejů se zhruba milión lidí rozhodne pro importovaný automobil a ti mají velmi vysoké nároky na kvalitu. V našem případě se tedy jedná o především o prezentaci značky a její kvality.“
Bude mezi dováženými auty i model Scout, který by se na zdejší venkov hodil? „Octavia Scout se dovážet bude. Navíc s touto variantou počítáme i u nové generace octavie. Tím jsem vám vlastně prozradil, že s touto variantou počítáme i nadále, a je evidentní, že scout nebude existovat v budoucnu jenom pro Čínu.“
Pan Gerrit A. Marks svého nadřízeného opět bryskně doplnil: „Čtyřkolky působící robustně jsou na zdejším trhu velmi žádané a ceněné. Pokud jde o poměr kombi a limuzín, pak se budeme soustředit na variantu kombi, a to i z důvodu určitého kanibalismu mezi vozy dováženými a v Číně vyráběnými.“
V budoucnu se možná dočkáme SUV
A budoucnost? Rapid se začne vyrábět v Evropě ještě v první polovině letošního roku. V příštím roce ho bude následovat jeho čínská podoba, tedy sedan odvozený od liftbacku. Co bude dál?
„Musíme říct, že stejně jako v Evropě, i tady v Číně je velká tendence k vozům SUV. Proto musíme přijít s nabídkou, která bude nabízena vedle yetiho. Myslím, že jednoho dne budeme schopni vyrábět SUV ve verzi kombi i zde, ale nejsem schopen říct, kdy tento okamžik nastane. Zatím jde o vizi, ne o realitu.
Vzhledem k tomu, že čínský trh poroste až na zmiňovaných dvacet miliónů aut ročně, tak vkus zákazníků nebude tak jednotný. Musím říct, že když jsme zde před čtyřmi lety vystavili Octavii Scout, vzbudila velký zájem. Jenže aby se vám vyplatila lokální produkce, musíte vyrobit minimálně 50 tisíc vozů, ale zdejší tržní potenciál na tento počet ještě není připravený.
Navzdory velikosti čínského trhu je třeba říct, že struktura odpovídá velmi mladým trhům. Řada lidí si auto kupuje poprvé – v našem případě je to 70 procent zákazníků. Téma individuální mobility je v Číně poměrně nové a otevírají se zde nové segmenty, popřípadě se teprve začínají nově definovat.
Vrátím-li se k variantě kombi, tak Číňané doposud auto vnímali jako pracovní nástroj, ale nyní ho využívají i k zábavě, tedy na výlety k jezeru nebo při cestách na golf. Tito lidé si zachovají své čínské rysy a vnímání světa, budou svým přístupem ovlivňovat vývoj dalších modelů a mohou pomoct změnit vnímání už zaběhlých šablon a schémat,“ uzavírá Vahland.