Vaříme!

10. srpen 2006 13:00

Každá závada má svou příčinu. A platí to i v okamžiku, kdy Vám začne vařit auto. Jistě, sám o sobě chladič má určitou životnost, po které se prostě odporoučí, a nebo přijde nehoda. Také se ale může stát, že zapomenete vyměnit kapalinu, respektive přidat nemrznoucí směs, a auto v zimě zmrzne. Takže modrozelenou kapalinu měníme každé 2 až 3 roky, červenorůžovou po 5 letech. A pozor! Nesmí se vzájemně míchat. Teď se pojďme podívat na takto nejčastěji postižená auta, tedy starší Škody 105 a 120.

Když se zeptáte motohlídek Zelené Vlny, jaká auta nejčastěji nezvládnou kolonu v horkém počasí, dozvíte se, že jsou to zpravidla staré Škody 120 a favority, z jejichž motorů stoupá bílý kouř. Obvykle stojí u krajnice a jejich řidiči se snaží všelijakými způsoby situaci řešit. Co by správně měli dělat ti, kterým se něco podobného stane?

"V první řadě nesmíme okamžitě otevřít expanzní nádobku, protože by mohlo dojít k nepříjemnému opaření. Musíme počkat 20 až 30 minut, pak teprve otevřít, dolít vodu, která se vyvařila, a následně klíčem na kola nebo šroubovákem poklepat na víčko termostatu. Může také dojít k zavzdušnění systému, pak musíme otočit odvzdušňovací ventil, zda vytéká voda, pak v soustavě vzduch není. Jestliže uniká vzduch, musíme počkat, až začne vytékat voda, opět doplnit kapalinu, a až pak se můžeme opět vydat na cestu," radí servisní technik Petr Macourek.

Opakování je matka moudrosti. Přestože je notoricky známé, že otevřít u vařícího vozu hrdlo chladiče se rovná okamžitému popálení, jsou lidé, kteří si to asi musí ověřit na vlastní kůži. Vy moudřejší raději vždy počkejte, až teplota klesne. Teprve pak můžete dolévat - ovšem pozor na zavzdušnění celého systému.

"Pokud nedoleji více než dva litry, pak by se vzduch do soustavy dostat neměl. Každopádně by bylo dobré se obrátit na nebližší servis a nechat udělat alespoň zběžnou kontrolu."

Kdo má s chladičem problémy a pozorně sleduje ručičku teploty motoru, ví, že když začíná povážlivě stoupat, pomůže pustit topení. Lepší je trochu se zpotit, než vařit u krajnice. Ovšem zejména Škody 105 a 120 jsou pověstné sklonem k přehřívání. Může za to nepříliš dobře vymyšlený systém chlazení. Nádrž je v motorovém prostoru vzadu, chladič vpředu a pod autem dlouhé trubičky, kterými by měla kapalina, nejčastěji obyčejná destilovaná voda, proudit. V praxi to nefunguje, zvlášť, když údržbě moc nedáte. Pečliví a pořádní řidiči ale vědí, co mají dělat, aby jejich Škoda 105 nebo 120 chladila tak, jak má.

"Vypláchnout chladící soustavu, popřípadě vyměnit termostat, zkontrolovat správnou funkci vodní pumpy a musíme mít také funkční odvzdušňovací ventil."

Kromě toho si kutilové pro jistotu vyrábějí dodatečné spínače, kterými pouští ventilátor, když cítí problémy, původním tak příliš nevěří. Ať máte Škodu 105 nebo třeba třílitrový Renault 25, věnujte své chladicí soustavě pozornost, a nebo jezděte jen v teplotách do 20° C, vyhýbejte se kopcům, motor nevytáčejte a kolony zavčas objíždějte.

autor: pek
Spustit audio