Ve dne stačí svítit jen vpředu
Problémy motoristů jsou nejrůznějšího druhu. Například přestože dodržujete pravidla silničního provozu, ostatní na vás blikají, gestikulují a jinak vám dávají najevo, že jste zapomněli rozsvítit. Není to ale vaše chyba, ale jejich nevědomost, jak nás upozornil jeden z vás...
"Dobrý den. Hodně cestuji autem a nyní mám novou Škodu Octavii. V nových vozech již není denní svícení tak, že svítí i zadní svítilny. Spousta aut na mě bliká, protože si myslí, že nemám v novém autě rozsvícená světla, jiní mě zase předjíždějí, aby mi ukázali, že nesvítím. Vítám sice péči některých řidičů, ale měli by se nějak dozvědět, že nová auta svítí v režimu denní svícení jen vepředu, nikoliv vzadu. Prosím, vysvětlete to v nějakém pořadu. Děkuji, Petr Detlev."
Takže si pojďme funkci světel pro denní svícení vysvětlit.
U nás, stejně jako v dalších 14 evropských zemích, se svítí po celý rok. I za nesnížené viditelnosti musí mít každé motorové vozidlo rozsvícená obrysová a potkávací světla nebo takzvaná světla pro denní svícení.
"Je to zvláštní druh svítilen označený příslušnými nápisy - musí na něm být uveden homologační znak písmeny R, L, dále E v kroužku a homologační číslo 001015. Tyto světlomety lze pak užívat samostatně v případě, kdy není snížená viditelnost," vysvětluje právník Jan Kněžínek.
Při použití těchto světel pak svítí pouze světla vpředu, u některých aut jsou to například mlhová světla, dozadu nic nesvítí. Výhodou je, že se neztlumí osvětlení přístrojové desky, a ta tak zůstává dostatečně viditelná. Policista nám pak za svícení těmito světly pokutu dát nemůže.
"Pokud je normální viditelnost, postačuje svícení pouze těmito světly. Obrysová světla nesvítí a ani svítit nemohou, protože v případě jejich zapnutí se světla pro denní svícení musí automaticky vypnout. Takže pokud se něco takového řidičům stane, tak jim doporučuji, aby se samozřejmě bránily, případnou pokutu neplatili a nechali věc dojít do správního řízení, kde budou moct dokázat svojí pravdu."
Světla pro denní svícení budou muset výrobci do nových osobních aut povinně montovat od 7. února 2011. Pro autobusy, nákladní auta a dodávky budou povinná od roku 2012. Evropská komise si od zavedení těchto světel slibuje snížení počtu čelních srážek o 15 procent a obětí dopravních nehod o 3 až 5 procent. Světla pro denní svícení navíc spotřebují ve srovnání s normálními potkávacími až o 30 procent méně energie. Pokud jsou tvořeny LED diodami pak dokonce desetinu. Nemůžeme si ale auto sami upravit tak, aby svítila pouze světla vpředu.
"Takový postup samozřejmě není možný, svícení pouze vpředu lze využít pouze na zvláštních svítilnách pro denní svícení. Řidiči si je mohou namontovat sami, ale přece jen je lepší to svěřit odborníkům, protože jsou pro to stanoveny poměrně přísné postupy - obdobné jako pro montáž předních světel do mlhy."
A ještě jedna věc. Světla pro denní svícení nestačí za nesnížené viditelnosti, tedy za šera, tmy, hustého deště, sněžení nebo mlhy. V takovou chvíli musíme včas přepnout na obrysová potkávací světla.