Ve městech začnou vyrůstat parkovací domy
Parkování ve městech by mělo být za poplatek – myslí si to většina z těch, kteří hlasovali v naší internetové anketě. Někteří by sice šli do extrému a zpoplatnili každé místo, ale 60 procent je přesvědčeno, že v centru by se mělo určitě platit. Naopak zbylých 37 procent hlasujících chce nechat své auto i ve středu města na parkovišti zadarmo. Ti však mají smůlu, protože do budoucna budou zpoplatněná parkoviště přibývat.
Na první pohled by se mohlo zdát, že hlavním důvodem vzniku placených parkovišť v centrech měst je poměrně snadný způsob výdělku, jenže pravda je někde jinde. Je potřeba regulovat počet aut v centrech, která by podle záměrů radnic měla sloužit především chodcům. Je tu však ještě jeden důležitý faktor – starobylá města nejsou na automobilový nápor stavěna. „Ulice v Praze vznikaly už ve středověku a v té době nikdo nepočítal s tím, že jimi bude projíždět automobil. V historickém centru jsou tedy úzké uličky, které dotvářejí charakteristiku Prahy, ale bohužel to s sebou přináší i nutnost regulovat parkování,“ vysvětluje Libor Šíma z Odboru dopravy pražského magistrátu.
První návrh regulace, takzvaný Parkovací řád, vznikl v Praze už před 32 lety. Hlavní město je v tomto směru nejdál i teď, protože jako první zavedlo systém parkovacích a rezidentních zón v srdci města. Dnes je naopak spíš výjimkou město, které ho nemá. Před čtyřmi lety šla Praha ještě dál a zóny výrazně rozšířila – přespolní mohou za poplatek parkovat jen v oranžových nebo zelených zónách, obyvatelé Prahy 1, 2, 3 a 7 si za určitých podmínek mohou koupit rezidentní kartu do modrých zón, kterých je nejvíc.
To se okamžitě projevilo pozitivně na počtu aut v centru. Lidé, doposud zvyklí parkovat zadarmo, sem přestali jezdit, jenže začali odstavovat aut v jiných městských částech. „To nic nevyřeší, auta se akorát posunula dále od centra,“ říká jeden z Pražanů.
Přesně to se také stalo. Na okrajových sídlištích bývá stále častěji problém zaparkovat i přes den, o večeru nemluvě. Více než 3200 aut sice každý den zachytí 17 parkovišť P+R, tedy parkuj a jeď MHD, která mají prakticky symbolické parkovné, ale přesto je to stále málo. Zaparkovat na sídlišti je tak skoro za trest. Jistotu má jen ten, kdo si platí stání na některém z hlídaných parkovišť. „Vyjde to asi na 1.800 korun a víc za tři měsíce. Částka je adekvátní k tomu, že nemusíte nikde jezdit a hledat volné místo,“ řekl nám jeden z pražských řidičů.
Jediným řešením je tedy výstavba parkovacích domů, kde se bude platit ať už za krátkodobé nebo trvalé stání. V Praze k tomu zřejmě dojde dřív než v ostatních městech. Vzhledem k neustále stoupajícímu počtu aut jsou totiž placená parkovací stání nutností. „Naši obyvatelé si bohužel myslí, že parkování je jakási služba, kterou jim město poskytuje, jenže opak je pravdou. Je to služba, kterou si budou muset platit, jako to funguje všude ve světě. Současný stav už je takový, že budeme muset umísťovat vozy do garážových objektů, jejichž investice je vysoká a musí se nějak zaplatit,“ uzavírá ředitel společnosti Jihoměstská parkovací Ondřej Myšák.