Velký počet nehod doprovázely požáry
Kdybychom minulý týden vůbec nebourali, pak by na našich silnicích mohlo přibýt 689 nových Fabií nebo třeba 172 Mercedesů či bavoráků. A to nemluvíme o nevyčíslitelných škodách na zdraví a 17 mrtvých. Na druhou stranu, podzimní počasí asi mnohé donutilo k větší obezřetnosti a ubrání plynu, protože zemřelo o 6 lidí méně než o týden dříve, a to i přesto, že jsme bourali víc.
"V letošních týdenních statistikách je počet nehod druhý nejvyšší, počet usmrcených a zraněných osob se pohybuje na rozhraní třetí a čtvrté desítky, odhad hmotných škod je šestý nejvyšší a počet nehod zaviněných po vlivem alkoholu je osmnáctý," konstatuje Petr Sobotka z Policejního prezídia.
V sobotu zemřelo 5 lidí, v pondělí 4, naopak nikdo nezemřel ve čtvrtek. Pomalu končí motorkářská sezóna, která má letos tragickou bilanci, když při nehodách v jedné stopě do konce září zemřelo celkem 117 lidí, to je o 30 víc než loni. Další motorkář zemřel minulou středu odpoledne na Blanensku, kde dvěma motocyklům nedala přednost řidička Renaultu.
"Došlo k nárazu motocyklu Honda do přední části osobních auta a následně k nárazu motocyklu značky Kawasaki do pravých předních dveří."
Auto se otočilo na střechu a zasáhlo ještě další vůz.
"Motocykl značky Honda se vzňal a celý shořel. Při dopravní nehodě došlo k usmrcení a těžkému zranění řidičů motocyklu a těžkému zranění řidičky, která po převozu do nemocnice na následky vážných zranění zemřela."
Obecně je požárů motorových vozidel víc, než by se zdálo. Například v Moravskoslezském kraji museli hasiči během 24 hodin od úterý do středy zasahovat hned u několika takových případů.
"Na parkovišti v Bruntále začalo brzo ráno hořet odstavené nákladní auta naložené dřevem. škody byly minimální jen díky tomu, že hasiči jeli kolem a mohli tak požár v zárodku zlikvidovat. Drama, u kterého musely zasahovat čtyři jednotky požární ochrany, se odehrálo ten samý v Albrechticích. V garáži rodinného domu došlo k výbuchu a následnému požáru auta. Popálené ženě pomohli pohotoví sousedé, kteří také vytlačili hořící auto ven z garáže. Tím zabránily větším škodám. Další požár museli hasiči likvidovat večer ve Štranberku, kde začalo hořet osobní auto během tankování paliva na čerpací stanici. A úmyslné zapálení údajně stálo za čtvrtým požárem auta ve středu ráno v Ostravě." popisuje hasič Petr Kopáček.
Za většinou požárů aut stojí technické závady, ale samozřejmě také dopravní nehody. Ročně hoří přibližně dva tisíce aut, i to je dobrý důvod vozit s sebou hasící přístroj, i když to u osobních aut není povinné.
"Jak užitečný je to pomocník, dokázal ve středu odpoledne v Náchodě řidič dodávky, který pomohl svému kolegovi řidiči. S pomocí přenosného hasicího přístroje dokázal zlikvidovat požár ještě před příjezdem hasičů."
Někomu bylo v minulém týdnu horko, jinému zase zima. I když řadu řidičů první sníh zaskočil. Třeba jednoho u Lipna, kterému pomáhal záchranář Bořek Bulíček.
"Měli jsme nahlášenu nehodu osobního vozu, ve kterém zůstal zaklíněný řidič. Po příjezdu na místo naše posádka zjistila, že řidič nebyl zaklíněný, ale značně opilý. Samozřejmě, na letních pneumatikách nezvládl řízení svého vozu, v zatáčce dostal smyk a i se svými dvěma dobrmany havaroval. Nehoda se obešla jen s velkou hmotnou škodou, bez zranění. Řidič nebyl připoután bezpečnostním pásem, takže si dal, lidově řečeno, čelíčko do skla. Pán odmítl převoz do nemocnice, takže jsme jeho lehká poranění ošetřili na místě a předali hlídce dopravní policie."