Ventilové rande

19. prosinec 2006 13:00

Možná víte, že máte v autě něco, čemu se říká rozvodový řemen. Ale víte také, že rozvodový řemen má svou určitou životnost a patří k dílům, které se prostě musí čas od času zkontrolovat nebo vyměnit? Výměna samozřejmě není tak častá jako výměna oleje, ale když zapomeneme vyměnit rozvodový řemen, hrozí nám velké potíže. Co se může stát, když se řemen přetrhne, kdy rozvody vyměnit a další otázky vám teď zodpovíme.

Nejdříve bychom si měli říct, co to vlastně rozvody jsou. Jejich funkce je pro chod motoru zásadní v tom, že synchronizují pohyb pístů motoru a ventilů. Rozvodový řemen přesně časuje otevírání a zavírání ventilů v závislosti na poloze pístů a motor tak má krásný a pravidelný chod. Velké komplikace nastanou, když se rozvodový řemen přetrhne. Co se může stát?

"Většinou dojde k poškození, například se zohýbají ventily, poškodí se celý rozvodový mechanismus, zdvihátka nebo vačka. Hlavně ale dojde k destrukci motoru," uvádí zkušenosti z praxe Jan Ledinský z carservisu.

Oprava je potom velice drahá a náročná a proto je prevence více než důležitá. Rozvodové řemeny se mění po ujetí určitého počtu kilometrů.

"Každý výrobce automobilu nebo motoru udává interval výměny a kontroly, protože to je individuální záležitostí každého motoru. Intervaly výměny se liší od 40 000 až po 120 000 a kontrola se provádí většinou v polovině."

Problém nastává v případě, když nevíme kolik má rozvodový řemen najeto. Dá se to na něm poznat?

"Při kontrole rozvodového řemenu většinou nelze úplně jednoznačně říct, kolik kilometrů má řemen najeto. Je možné poznat, jestli je řemen nový nebo je nutné ho vyměnit, ale obodobí mezi těmito případy se určuje velmi špatně. Tedy při kontrole rozvodového řemenu, o kterém nevíme kolik kilometrů má najeto, je lepší ho vyměnit."

Pokud zrovna nejsme typ motoristy, který si všechny návštěvy servisů a výměny dílů zapisuje do palubního deníčku, nemusíme zoufat. V autoservisu myslí i na ty méně pečlivé majitele aut.

"Běžně se při výměně rozvodového řemene lepí v motorovém prostoru nálepka, kde je uveden datum a stav kilometrů, při kterém se řemen měnil anebo kontroloval. Další možnost je, že pokud majitel auta zapisuje všechny servisní úkony do servisní knížky, tak je na tento údaj přímo vymezena kolonka, v které to je uvedeno."

Zda těmto cedulkám věřit, když si koupíme auto třeba z autobazaru, je věc jiná. Jediná jistota po koupi ojetého auta je rozvodový řemen pro jistotu vyměnit. Vyjde nás to určitě levněji, než následná oprava motoru po přetržení řemene. Cena výměny se pohybuje od 1 000 korun až po zhruba 15 000 korun u dražších aut.

Častější než přetržení rozvodového řemene bývá jeho tzv. přeskočení. Motor pak má nepravidelný chod a ztrácí výkon. Jednou z příčin může být i nešetrné roztlačování nebo roztahovaní auta.

"Výrobci aut v instrukčních knížkách přímo zakazují roztahování aut z toho důvodu, že se rozvodový řemen přetrhne nebo přeskočí. Částečná pravda na tom je, protože pokud pustíme necitlivě spojku, může k tomu dojít, ale při citlivé manipulaci se spojkou je přímé ohrožení téměř vyloučeno."

autor: bob
Spustit audio