Víme, jak a kdy vybírat zimní pneu
Letos budou muset obout na své auto zimní pneumatiky i jejich skalní odpůrci. Jakmile totiž po 1. listopadu bude hrozit sníh nebo námraza nebo už dokonce budou silnice zasněžené a namrzlé, nesmíme bez nich vyjet. Tak praví novela zákona.
Loni se v Evropě prodalo až padesát miliónů zimních pneumatik. U nás se jich každoročně prodá víc než dva milióny. Zdá se vám to moc? Vždyť to znamená, že nové pneumatiky dostane u nás před letošní zimou zhruba každé desáté osobní auto. Novela zákona říká, že je od 1. listopadu budeme muset mít za zimního počasí všichni. Nejvyšší čas se tedy zamyslet nad tím, zda právě my nebudeme potřebovat nové. A když ano, tak jaké?
Před tím, než své auto přezujeme z letních na zimní, čeká nás jejich kontrola. Kromě případných poškození třeba špatným skladováním nebo manipulací nás bude zajímat výše vzorku. „Zimní pneumatika se podle vyhlášky může použít pouze v případě, když má vzorek vyšší než čtyři milimetry,“ konstatuje jednoznačný fakt Milan Hybš ze společnosti Nokian Tyres.
Čtyři milimetry tedy stačí, ale musíme počítat s tím, že se v průběhu následujících měsíců pneumatika ojede. Vždyť opravdu na sněhu a ledu v našich povětrnostních podmínkách najedeme zhruba 20 procent vzdálenosti, zbytek jsou mokré či břečkou pokryté silnice. Co když tedy máme vzorek pět milimetrů? Za jak dlouho nám onen potřebný milimetr zmizí? „To je velmi těžké říct obecně. Záleží na počasí, na terénu, na stylu jízdy, na samotném produktu a také na počtu ujetých kilometrů. Může se stát, že s tím řidič vydrží celou sezónu, ale spíš bych předpokládal, že ten, kdo na podzim nasadí pneumatiky s pětimilimetrovým vzorkem, přijede pro nové obutí ještě v průběhu zimy.“
Každý jistě řeší dilema, jaké pneumatiky koupit. Rozměr nám předepisuje výrobce auta, výrobce pneu si vybereme na základě doporučení, vlastní zkušenosti nebo podle výsledků nezávislých testů. Ovšem musíme vědět, i jaké konstrukci dáme přednost. „V některých rozměrech nemáte na výběr – někde jsou vyráběny pouze směrové pneumatiky, v některých rozměrech jsou pouze asymetrické. Pokud si však mohu vybrat, obecně platí, že směrová pneumatika je lepší do sněhu a do náročnějšího terénu a zároveň má lepší záběrové vlastnosti. Asymetrická pneumatika je určena spíš na pohodlnější jízdu nebo na jízdu po dálnici, ale do hor se příliš nehodí.“
Zatímco zákon nám nařizuje používání zimních pneumatik, o letních nemluví. I proto se určitě najdou tací, kteří si před letošní zimou koupí nové zimní s tím, že na nich přečkají nejen zimu, ale i následující jedno či dvě léta. Moderní zimní pneumatiky už spotřebu nijak výrazně nezvyšují, při běžné jízdě se také nijak výrazněji neopotřebovávají. Je tu však jedno ale. „Slabost zimní pneumatiky v létě dobře poznám ve chvíli, když potřebuju rychle zabrzdit nebo když vjedu do zatáčky stejnou rychlostí, jakou jsem byl zvyklý jezdit na letních. Potom se úspora na letním obutí dost prodraží,“ uzavírá Milan Hybš.