Víme, jak se bezpečně vrátit z prázdnin
Poslední prázdninový víkend se čeká zvýšený provoz, protože se lidé budou vracet domů z dovolených. Na silnicích tedy bude, doslova a do písmene, pořádně husto. Varováním pro řidiče by měly být kolony, v nichž trávili čas uplynulý víkend. Ta nejdelší na dálnici D1 měřila v jednu chvíli 26 kilometrů. Připravuje se na to policie, ale připravit by se měli i řidiči.
Na poslední prázdninový víkend se připravuje i policie, která chce zajistit především plynulost dopravy a co nejrychleji likvidovat následky případných nehod.
Policie radí naplánovat čas i trasu
„Počítáme s nasazením celého ‚autotýmu‘ a veškeré techniky, kterou k tomu máme k dispozici,“ konstatuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
K dispozici budou tisíce policistů a na vše bude dohlížet i policejní vrtulník. Vše ale záleží především na řidičích. Podle Romana Budského si stačí cestu dobře naplánovat.
„Řidiči by si měli dostatečně dobře promyslet trasu, po které se budou pohybovat a zvážit úskalí provozu v daném úseku. Například řidiči, kteří pojedou po dálnici D1, by měli zvážit, zda cestu neplánovat už na dopolední hodiny. Zvláště v neděli se dá očekávat značná dopravní zátěž.“
Zachovat chladnou hlavu
Problémy se dají čekat hlavně v místech omezení, především na dálnici D1. V úzkém prostoru spousta řidičů panikaří a zbytečně vytváří nepříjemné situace ostatním. Obecně na to podle instruktora bezpečné jízdy Jana Faktora z Maxcars existuje velmi jednoduchá rada.
„Doporučuji chladnou hlavu, dodržovat rozestupy a co nejvíce se držet plynulé defenzivní jízdy. Hodně předvídat, nelepit se autu před vámi na nárazník a vyvarovat se prudkého brždění, kdybychom nedodržovali rozestupy mezi auty,“ doporučuje Jan Faktor.
Kolony často vznikají jen lehkým bržděním
Nejen v omezení pak stačí i pouhé zmatkování a ťuknutí o brzdu a už je kolona na světě.
„Můžeme se o tom přesvědčit, když je větší hustota dopravy, což odpovídá stupni tři, kdy je nějakých dvacet vozidel na kilometr. Stačí, když se řidič jen lehce dotkne brzdy, aby se rozsvítila brzdová světla. Za ním se jiný řidič už dotkne víc a desátý řidič už se prakticky zastaví,“ potvrzuje Pavel Přibyl z ČVUT.
Minimální rozestup by měl být v zúženém prostoru tři sekundy ne obvyklé doporučované dvě. A řidiči by si podle Tomáše Lercha měli vzít poučení z posledního víkendu, kdy stáli v dlouhých kolonách prakticky na všech dálnicích.
Připravte si i podmínky ve vozidle
„Doufáme, že řidiči počítají s tím, že mohou nastat tyto komplikace, a přizpůsobí tomu svou jízdu i podmínky ve vozidle, to znamená, že budou mít dostatečné množství tekutin a vytvoří si pohodu ve vozidle, přičemž budou počítat s tím, že cesta se může protáhnout,“ říká Tomáš Lerch.
Jako varování by pak mohla posloužit čísla posledního víkendu, kdy od pátku do neděle zemřelo při nehodách 14 lidí. Šťastný návrat domů!