Víte, na co jezdí vaše auto?

21. leden 2009 13:00

Kupovat nekvalitní věci se nevyplácí. Jak se říká, nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci. Jenže, u hmotných věcí máme možnost kvalitu odhadnout. Horší je to u věcí, do kterých nevidíme, a u nichž kvalitu sami posoudit neumíme. To platí mimo jiné i o benzínu a naftě. Proto musíme spoléhat na kontrolní orgány a mechanismy. Dnes byly zveřejněny výsledky kontrol za loňský rok. Na co jsme tedy loni jezdili?

Poslechněte si reportáž z kontroly PHM mobilní laboratoří.

Česká obchodní inspekce loni odebrala takřka dva a půl tisíce vzorků benzínu a nafty, ze kterých nevyhovělo 136 vzorků, tedy 5,6 procenta. To je ve srovnání s rokem 2007 zhoršení o jedno procento.

"U benzínu nastalo výrazné zlepšení, naopak u nafty se to o trochu zhoršilo. Závažnost nedostatků ale není nijak alarmující, protože se z větší části, ve sto případech, jedná o bod vzplanutí nafty, což není nebezpečné pro motory automobilů," konstatuje Marek Ženkl z České obchodní inspekce.

To má jednoduchý důvod.

"Nejčastější chyba vzniká určitou technologickou nekázní přepravců, kdy po přepravě jednoho produktu v jedné komoře se ve stejné komoře bez jejího následného vymytí převáží nafta," vysvětluje Tomáš Mikšovský z Petrolmedia.

"Je nutné, aby čerpací stanice samy pečovaly o kvalitu pohonných hmot, protože oni jsou za to zodpovědní. A proto já jako spotřebitel musím na čerpacích stanicích koukat, jestli jsou tam nějaké Pečeti kvality, zda paliva vyhovují konkrétním normám nebo že je tam nálepka Českého metrologického institutu."

Právě v rámci projektu Pečeť kvality, do kterého je zapojeno 1090 čerpacích stanic, bylo loni odebráno 6752 vzorků. Nafta vyhověla v takřka 98 procentech a benzín dokonce v 99,7 %. Při porovnání počtu kontrolovaných čerpacích stanic a počtu odebraných vzorků pak lze spočítat koeficient pravděpodobnosti, že natankujeme bezproblémové palivo. Tento index se u kontrol ČOI pohybuje mezi 20 až 30 procenty a u pump s Pečetí kvality okolo 70 procent. Vzhledem k tomu, že u problémových čerpacích stanic jsou prováděny kontroly ČOI opakovaně, dá se říct, že loni byla zkontrolována zhruba každá druhá pumpa. To se jeví jako nedostatečná kontrola.

"Počet kontrol je více méně standardní a odpovídá tomu, co lze v průběhu roku stihnout a jaký je rozpočet. Stát tyto kontroly stojí velké peníze, jsou to milióny korun. V rámci našich možností je to tedy dostačující."

Jeden rozbor vzorku totiž stojí 10 000 až 20 000 korun. A kde tedy tankovat? Odradit by nás měla také podezřele nízká cena. Té totiž může být, kromě daňových úniků, dosaženo také přimícháním nežádoucích příměsí. Mimo jiné je znám případ, kdy se v motoru doslova roztekly platinové svíčky, přičemž platina se taví při teplotě přes dva tisíce stupňů Celsia... Je třeba něco dodávat? Snad jen to, že ČOI neporadí, kde konkrétně netankovat a komu udělila pokutu.

ObdobíNevyhovujícívzorkyv procentechbenzinymotorová naftasměsné palivoLPGcelkem2. pololetí 20015,715,842,7-13,5Rok 20024,012,227,7-9,0Rok 200310,413,420,812,912,4Rok 20046,312,314,52,58,6Rok 20054,17,910,34,36,1Rok 20062,46,917,52,04,8Rok 20073,35,446,72,04,6Rok 20081,88,966,74,05,6

autor: pgj
Spustit audio