Volant držte ve tři čtvrtě na tři
Třetina řidičů drží volant správně, třetina postaru a třetina jinak. Jak tuhle větu rozklíčovat? V naší internetové anketě třetina z vás prohlásila, že drží volant v poloze „tři čtvrtě na tři“, tedy tak, jak odborníci doporučují a třetina v poloze „za deset minut dvě“, tedy tak, jak to většinu z nás dřív učili. Třetina hlasujících drží volant jinak, tedy víceméně špatně, třeba jednou rukou.
Pravdou je, že záleží na tom, jakým způsobem jedeme, na rychlosti jízdy, zda popojíždíme v koloně a podobně. Na druhou stranu řidič se má vždy plně věnovat řízení, tím pádem by vždy měl držet volant pevně a oběma rukama. Základem je však správný posez a správné nastavení volantu.
„Nová auta vyžadují naprosto správné sezení, a to nejen kvůli tomu, abych vůz dobře ovládal a cítil podvozek, ale abych správně využil bezpečnostní pásy a ochranné systémy. Proto musím sedět vzpřímeně, být vzdálený od volantu asi čtyřicet centimetrů a musím mít pokrčené ruce i nohy,“ doporučuje Jiří Patera ze společnosti High Car Training.
Máme-li pokrčené ruce, můžeme volantem patřičně rychle otáčet bez zbytečného ručkování. „Posez je velmi důležitá věc, protože rozhoduje o naší kontrole nad vozem. Jestliže máme volant daleko, nemůžeme po něm posouvat ruce nebo ručkovat. Jestliže ho máme blíž, pak máme nad vozidlem výrazně větší kontrolu,“ radí instruktor bezpečné jízdy Daniel Pfiel.
Správné držení volantu je při kritické situaci nezbytné
Jedna věc je vzdálenost volantu, druhá jeho držení. Ledabylé držení jednou rukou nahoře nebo naopak zcela dole je při případném řešení kritické situace zárukou neúspěchu.
„To je největší problém mladých řidičů. Jsou příliš, jak se říká, cool. Drží volant nahoře, hraje jim nahlas hudba a rozhlížejí se po okolí. Jsou zkrátka v pohodě, ale nevěnují se řízení. Volant bychom měli držet pravou rukou tam, kde jsou na hodinách tři hodiny, a levou na pozici devět hodin. Obě ruce by měly být navíc pokrčené. To je perfektní pozice pro ruce,“ pokračuje Pfiel.
Řada řidičů je však postaru naučena držet volant v poloze za deset minut dvě. Důvody byly především ve větším průměru volantu, ale také větší potřebné síle pro ovládání řízení, kdy se volantem otáčelo trochu jako kormidlem na lodi.
„Tato poloha je také správně, ale pro rychlejší a jistější reakci je lepší pozice tři čtvrtě na tři. Zkuste si rychle otočit volantem doleva a doprava co nejvíc, bez toho aniž byste na volantu ručkovali, a zjistíte, že je to lepší,“ uzavírá Pfiel.