Výfuk může přežít auto
Většina z nás nakupuje zejména podle ceny – to je dávno dokázáno, přičemž úspěch slaví většinou to nejlevnější zboží. Ovšem asi každý zná pořekadlo: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit levné věci.“ Někteří se tímto pravidlem řídí, a tak na trhu existují i výrobci, kteří si napříč obecným „trendem levnoty“ zakládají na nadstandardní životnosti a jakosti.
V našem světě aut si tedy můžete koupit například tlumiče, které vydrží déle. V nabídce aftermarketových výrobců dílů jsou také čepy řízení nebo silentbloky s delší životností, než s jakou počítal výrobce vozu. Z této sféry jsou také nerezové výfuky. „Nerezový výfukový systém na vozidle vydrží mnohem déle než klasický,“ říká Martin Hák z firmy BSR.
Často je životnost nerezového výfuku delší než auta samotného. Další výhodou je plnější zvuk motoru. „Výrobce zpravidla používá průměr trubky dva palce, zatímco my používáme trubky o průměru 2,5 palce, což snižuje zpětný tlak výfukového systému. Pokud použiju odpovídající software, zrychlí se odezva na sešlápnutí plynového pedálu a díky tomu, že se výfukové plyny nehromadí ve výfukovém systému, nezpomalují se otáčky turbodmychadla stejně jako s originálním výfukovým systémem.“
Už podle toho, co slyšíte, je vám jasné, že o nerezovém výfuku budou uvažovat spíš fandové aut. Takoví, kteří si pořídili vůz jako hobby. Spíš než běžní uživatelé ocení něco jako rychlejší odezvu plynu, lepší zvuk i delší životnost. Jenže co na to stanice technické kontroly? Projdeme s nerezovým výfukem? Nezvýší se vypouštěné emise? „Výfukový systém nikterak emise neovlivňuje, na ně má vliv lambda sonda, katalyzátor a použité palivo.“
Také plnější zvuk je plně v mezích daných zákonem. „Zvukový projev není totožný se zvukovým projevem originálního nastavení vozidla. Při běžné jízdě a volnoběžných otáčkách řidič v kabině vozu nezaznamená žádnou změnu. Ta je znatelná ve chvíli, kdy se postavíte za vozidlo nebo při akceleraci – zvuk je dospělejší a dunivější.“
Za kvalitnější nerezové výfuky si budete muset připlatit. Ceny levnějších jsou velmi blízko cenám ze seznamu originálních náhradních výfuků výrobce vozu – například cena nerezového výfukového systému pro Octavii 1,9 TDI je včetně dvou svodových trubek, tlumiče i spon kolem 9,5 tisíce korun, to je proti tradičním aftermarketovým výfukům navýšení zhruba o 2 až 2,5 tisíce. Solidní motorista pochopitelně mění také katalyzátor, jehož cena prodraží opravu o dalších zhruba pět tisíc korun.