Vyhrazené pruhy pro autobusy jsou výhodou
Vyhrazené pruhy pro autobusy by se měly zřizovat pouze tam, kde denně stojí kolony. Je o tom přesvědčeno sedmdesát procent lidí, kteří hlasovali v naší internetové anketě. Dalších devět procent by je dávalo kdekoli, zatímco zbývajících 21 procent by autobusové pruhy úplně zrušilo, protože to podle nich komplikuje dopravu.
Například v našem hlavním městě je už rok téměř 15 kilometrů pruhů vyhrazených pro autobusy a výrazně se osvědčily. Autobusům se daleko víc daří dodržovat jízdní řády. „Zkušenosti s vyhrazenými pruhy jsou pozitivní. Dobře vnímány jsou zejména veřejností, protože pravidelnost autobusů se velmi zlepšila a dosahuje poměrně významných procentuelních bodů,“ říká Pavel Procházka z Ropidu.
Cestující jsou tedy spokojeni a dá se říct, že ani řidiči osobních aut nemají s vyhrazenými pruhy pro autobusy problém.
„Nevadí mi to. Já si počkám.“
„Nevadí. Když je to třeba, proč by to tak nemělo být. Lidé se potřebují rychle přemisťovat a rozhodně ne auty.“
„Pokud sedíte v autě, tak vás to bolí.“
„Nevadí, já mám času dost,“ odpověděli řidiči dotazovaní v naší pouliční anketě.
Zato řidiči autobusů musejí dodržovat jízdní řád, a proto si vyhrazené pruhy pochvalují. I když podle jednoho z nich, Petra Rákosníka, by na některých místech být ani nemusely. „Někde to jistě pomohlo, ale jinde ne. Záleží na délce vyhrazeného pruhu a také na jeho lokaci. Pokud jsou pruhy krátké, nemají tak velký význam.“
Ostatně i Ropid jako organizace, která má na starosti grafikon pražské dopravy, ví, že úspěšnost autobusových pruhů je různá. „Souhrnná čísla neexistují, sleduje se to po jednotlivých úsecích. K nejzásadnějšímu nárůstu spolehlivosti autobusové dopravy došlo zejména na trase z Jižního Města přes Spořilov do Vršovic a na Vinohrady, tedy z Prahy 11 přes Prahu 4 na Prahu 10,“ konstatuje Pavel Procházka.
Velký rozruch proto vyvolal nápad, že po otevření Pražského okruhu dlouhou kolonu kamiónů na Jižní spojce nahradí pruh vyhrazený pro autobusy. Přesněji pro jednu linku, která má jet čtyřikrát za hodinu z Jižního Města na Smíchov. To se nakonec nestalo, vypnuly se tam semafory a provoz je zatím plynulý. Zřídit autobusový pruh není totiž tak jednoduché – je potřeba vyhodnotit dopravní situaci ze všech stran.
„Je to běh na dlouhou trať. Míst, na kterých dochází k problémům v kongescích, je stále mnoho. Je to práce odborné skupiny, která připravuje podklady pro výsledná jednání,“ uzavírá Procházka. Navíc například v Praze slouží autobusové pruhy také pro taxíky a toho bohužel někteří řidiči zneužívají.