Vyplácejí pojišťovny za poškození zdraví dost peněz?

29. březen 2010 13:02

Člověk, který zemře při dopravní nehodě, zanechá podle odborníků po sobě minimálně deset pozůstalých, kterým jeho nečekaný odchod zcela změní život. Někdy je však smrt vysvobozením, protože trvalé poškození zdraví po těžkém zranění bývá pro celou rodinu velmi komplikované. Nejčastěji jde o to, jak se postarat o takto postiženého člověka a kde vzít peníze na jeho ošetřování a důstojný život. A právě proto má každé povinné ručení dvě části - z jedné se hradí hmotné škody a ze druhé škody na zdraví. A už pár let je minimální krytí v obou případech 35 miliónů korun.

Pokud totiž srazíte autem mladého člověka, který je pak celý život odkázán na invalidní vozík a není schopen se o sebe postarat, pak se finanční náhrada vyplacená pojišťovnou může vyšplhat třeba až na 20 miliónů korun.

"Bolestné se pohybuje v řádu statisíců. Dále tam jsou náklady léčení, ztráta na výdělku a jedná-li se o mladého člověka, počítáme do 65 let věku a částky se pohybují kolem 10 miliónů pro jednoho člověka. Hradíme také výpomoc v domácnosti a pokud by došlo k tak závažné újmě na zdraví, že by člověk zůstal několik desítek let uvázán na lůžko a potřeboval by stálou asistenci, částky narůstají," přibližuje jednotlivé položky škody na zdraví Petra Zlatohlávková z České kanceláře pojistitelů.

Výpočet celé částky je tedy věc velmi složitá a je logické, že pojišťovny se v těchto případech příliš neangažují.

"Pojišťovna škody na zdraví odškodňuje nerada, protože to jsou obvykle velmi vysoké částky. Z toho důvodu poskytuje nejnižší možný základ. Potom je na klientovi, aby se informoval, jestli je plnění, které obdržel, dostatečné. Pokud není, musí učinit další kroky, aby dosáhl řádného odškodnění," říká Lukáš Fládr z internetového serveru Pomoc poškozeným.

Je totiž možné navyšovat zmíněné minimální částky až o násobky.

"V tomto případě klient nedokáže sám posoudit, na jaké násobky ztížení společenského uplatnění by měl nárok. To už je pak o spolupráci s advokátní kanceláří, která za klienta nárok uplatní, jelikož už má zkušenosti z ostatních případů," vysvětluje Lukáš Fládr.

Obyčejný smrtelník, který se většinou poprvé v životě potká se zraněním při dopravní nehodě, totiž skutečně nemůže znát všechny záludnosti. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že i ten, kdo nehodu nezaviní, nemusí mít nárok na maximální částku. Jednoduše třeba proto, že v době nehody nebyl připoután.

"Nepoužití bezpečnostních pásů je totiž porušení zákonných pravidel. Jakmile v důsledku toho dojde ke škodě, v tomto případě ke škodě na vašem vlastním zdraví, vy spoluodpovídáte za škodu. Tudíž pojišťovna má právo pojistné plnění krátit," nahlíží do tajů výplat pojistného Irena Třešňáková ze společnosti DEKRA Claims services.

Jde především o to, jak velké krácení bude. Není to tedy tak jednoznačné a jednoduché. V případě trvalých následků po nehodě se proto asi vyplatí poradit se s právníkem, protože investice do něj se může několikanásobně vrátit.

autor: evk
Spustit audio