Vyplatí se čekat na šrotovné?

17. září 2009 13:00

Téměř třetina lidí podle výsledků předchozí ankety využila nižších cen automobilů k jeho nákupu. Dvaadvacet procent respondentů si pořídilo nový vůz a dalších šest procent si pro něj došlo do bazaru, takže mají novou ojetinu. Devět procent hlasujících čeká s nákupem auta na zavedení šrotovného, zatímco ostatní lidé, kteří se do ankety zapojili, jezdí ve starém autě a ani nižší ceny je nezlákaly ke koupi nového. A přitom statistiky říkají něco úplně jiného.

Z měsíčně vydávaných zpráv Sdružení automobilového průmyslu (SAP) jasně vyplývá, že prodej aut klesl výrazně ve všech kategoriích kromě jediné - nová osobní auta. Tam naopak oproti loňsku došlo k devítiprocentnímu nárůstu. Do září bylo registrováno 105 000 nových aut.

"Vysvětlení je velice jednoduché. Do kategorie osobních automobilů se přesunula celá řada malých užitkových vozidel, která byla v loňském roce prodávána s mřížkou. Jakmile byl umožněn odpočet DPH pro osobní automobily, tak podnikatelé už nenakupují malé užitkové, ale osobní automobily. V kategorii malých užitkových aut nastal pokles zhruba o 12 procent," nabízí zpřesňující statistický pohled tajemník SAP Antonín Šípek.

Nákup individuální převažuje nad nákupem firemním i proto, že razantně klesl počet nově registrovaných ojetin. Dovezlo se jich až o čtyřicet procent méně. Už se totiž tolik nevyplatí.

"Mnozí občané, kteří si kupovali dobrá ojetá auta, si místo nich koupí auta nová, protože ceny jsou historicky na nejnižší úrovni," uvádí Šípek. A zdá se, že níž už nepůjdou, ba právě naopak. "Myslím si, že ceny jsou nastaveny tak, že o moc níž už klesnout nemohou. Už to bude na úkor životaschopnosti prodejní sítě. Krize přispěla k tomu, že si všichni přehodnotili veškeré své výdaje a odhady ziskovosti. Druhá věc je ta, že obecně byla auta v ČR cenově trochu nadsazena, a to právě byl prostor k bezbolestnému snižování a ubírání," říká Jan Blažek z Auto 7.

Navíc mnohé státy zavedly šrotovné, takže automobilky měly komu auta prodávat. Dá se tedy čekat pozvolné zvyšování cen, třeba i v závislosti na vylepšování výbavy a také s příchodem nového roku.

"V těchto dnech probíhá frankfurtský autosalón, na kterém celá řada automobilek představuje modely pro rok 2010. Každý nový model přináší nová technická řešení, která něco stojí, a to se potom samozřejmě projeví v ceně. Takže se zdá, že je lepší využít současné nabídky než čekat na šrotovné," uvádí Antonín Šípek.

Šrotovné u nás sice bude, ale nikdo neví kdy. Jisté je, že 30tisícový příspěvek na nákup nového auta při zlikvidování minimálně deset let starého vozu je daný zákonem. Ovšem teprve až vláda určí, kdy přesně se šrotovné začne vyplácet.

"Vláda podle mého názor připravena je. Ministerstvo průmyslu a obchodu na administrativě šrotovného pracovalo nejméně půl roku. Vládní nařízení je téměř připraveno a podmínky nastaveny - včetně vyvarování se podobných chyb, ke kterým došlo na Slovensku nebo v Německu. V tomto časový problém nevidím. Nejvhodnější načasování se nám jeví na přelomu roku nebo začátkem roku příštího," vysvětluje Šípek.

Tak se nechme překvapit, jestli šrotovné budeme mít pod stromečkem.

autor: evk
Spustit audio