Vysušte si auťák

25. květen 2010 13:00

Pokud se přes vaše auto přelila velká voda, měli byste se s ním raději rozloučit. Nikdy už mu totiž nebudete moct stoprocentně věřit. Pokud argumentujete tím, že jste mu beztak nikdy nevěřili a že na nové nemáte, přijměte rady odborníků, jak vysoušet vůz co nejzodpovědněji.

Když přijedete se zaplaveným autem do servisu, nejspíš vás bez okolků odešlou na vrakoviště. Vysušit vůz je totiž nejen nesmírně pracné, a tedy i drahé, ale především se vám pod takovou práci nikdo nepodepíše. Nejde totiž zaručit, že se koroze v elektroinstalaci neprojeví později.

„Voda se nedostane přímo do kabelových svazků a jiných komponent, ale prosakuje a zatéká spoji a konektory, které jsou obecně uznávány jako vodotěsné. Ovšem pozor, nejde o vodotěsnost proti záplavě, pouze proti ostřiku. Takže pokud je auto zatopeno a voda má čas na prosáknutí, tak rozpojíte konektory a budou plné vody, říká Jan Karnolt, který u Fordu školí automechaniky.

Teď nám poradí, jak se vypořádat právě s vlhkou elektroinstalací. Všechno rozpojit a vystříkat voduodpudivým přípravkem a nechat vyschnout. Před opětovnou kompletací je vhodné konektory a spoje znovu ošetřit voduodpudivým sprejem.

Z praxe upozorňuje technický školitel modrého oválu na elektrosoučástky, které jsou nízko na podlaze, například pod sedačkami. Pokud je vozidlo zaplaveno do tří čtvrtin kol, kdy voda dosahuje ke spodní části podlahové desky a poloviny motoru, kde jsou sací systémy, nebál bych se ani několikadenní záplavy. Ovšem při vyšší hladině vody se voda může dostat do oblastí, kdy už jen po dobu záplavy může být korozí napadena převodovka, motor a tak dále.

V každém případě u zaplaveného auta vyměníme olej v motoru i v převodovce. Zapomenout bychom neměli ani na palivový a vzduchový filtr.

Jestliže hladina vody vystoupá opravdu hodně vysoko, tak i nádržka na brzdovou kapalinu v sobě může mít zbytky vody. Takže měníme i brzdovku. Jestli máte vůz s katalyzátorem nebo s filtrem pevných částic, měla by se vaše další čistící činnost orientovat právě tímto směrem.

Výfuková soustava je nejníže, proto je zaplavena už při hladině vody dosahujícím k prahům vozu. Zásadní problém je, že voda není čistá a kaly se mohou usazovat v katalyzátoru případně ve filtru pevných částic. Tyto komponenty je proto třeba posléze rozebrat a vypláchnout čistou vodou, která bude po nastartování motoru automaticky vyfoukána ven, vysvětluje Jan Karnolt.

Kdo to neudělá, katalyzátor zničí. Obecně platí, že větší šanci na záchranu mají auta s minimální elektrovýbavou - tedy bez počítačů, vstřikovacích jednotek, airbagů, stabilizačních systémů a tak podobně. Velmi zhruba můžeme říct, že u benzínových aut se jedná o ta vyrobená do roku 1990, diesely zhruba do roku 1995.

autor: onj
Spustit audio