Vzduch v pneumatikách stojí miliardy
Osm z deseti motoristů jezdí po evropských silnicích s podhuštěnými pneumatikami. Ročně se kvůli tomu spálí o 4 miliardy litrů benzínu a nafty víc. To znamená ztrátu 120 miliard korun a zbytečně je do ovzduší vypuštěno přes devět miliónů tun emisí CO2.
Správný tlak v pneumatikách je předepsán výrobcem auta. Najdeme ho na víčku nádrže nebo na středovém sloupku. Vyšší než doporučený tlak sice sníží spotřebu, avšak zase nám zhorší jízdní vlastnosti a auto bude náchylnější ke smyku a nehodě. Podhušťování se zase promítne do naší kapsy.
„Podhušťováním se nám značně mění valivý odpor a také se zvedá spotřeba. Pokud si někdo myslí, že snížením tlaku v pneumatice o 15 procent ušetří pět, deset procent na valivém odporu, totálně degraduje úsporu. Auto může mít nakonec ještě horší spotřebu než před tím,“vysvětluje odborník na pneumatiky Aleš Langer.
O kolik se měkčí pneumatika prodraží, si můžeme vypočítat sami. „Pneumatika podhuštěná o zhruba dvacet procent má kratší životnost o přibližně deset tisíc kilometrů. Zároveň dochází ke zvýšení spotřeby o zhruba pět procent, “ konstatuje Jaroslav Třetina z Bridgestone.
Při desetilitrové spotřebě je úspora přibližně půl litru paliva. Při deseti tisících kilometrech ročně budeme muset nové pneumatiky kupovat po třech letech místo po čtyřech. Tlak bychom měli kontrolovat pravidelně, minimálně jednou měsíčně. Je jedno, zda se jedná o letní, nebo zimní pneumatiky, staré, nebo nové.
„Určitě je potřeba kontrolovat i nové pneumatiky, protože u nových pneumatik může dojít jednak k nějakému problému, nějakému defektu, nebo k naražení ráfku. I když k žádnému problému nedojde, dochází k přirozenému úbytku tlaku v pneumatice. Za pět týdnu může tlak v pneumatice poklesnout až o dvacet procent.“
U zmiňovaného nárůstu spotřeby o pět procent roste riziko poškození pneumatiky samotné. „Samozřejmě se zvyšuje i riziko defektu, protože pneumatika je měkčí. Dokonce může dojít až k proseknutí pneumatiky o ráfek.“ Takové pneumatiky jsou pak až nebezpečné, protože se nebudou v mezních situacích chovat podle očekávání. „Při silně podhuštěných pneumatikách může v kritických situacích, například při průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacích manévrech, dojít až k zutí pneumatik z ráfků.“
Jak správně pneumatiky hustit? „Předepsané hodnoty tlaku platí pro studené pneumatiky. To znamená pro vozidlo stojící. Tlak měříme zásadně před jízdou, protože při konstrukci se počítá s tím, že se pneumatika zahřeje a dojde ke zvýšení tlaku. To je normální stav, za kterého není potřeba počítat se zahřátím.“
Nezapomeňte: tlak kontrolujeme jednou měsíčně a upravujeme vždy, když nás čeká delší cesta s rozdílně zatíženým autem.