Xenony nejsou bez starostí

20. červen 2006 13:00

Někdo svítí, jiný ne. To nejhorší, co na našich silnicích může panovat. Má se svítit po celý den? Tak o tom můžeme diskutovat, můžeme o tom polemizovat, můžeme souhlasit, ale i nesouhlasit. Ale od příští soboty to bude tak všechno, co s tím můžeme dělat. Novela zákona totiž od 1. července zavede povinné celodenní svícení pro všechna motorová vozidla. I v souvislosti s tím se v posledních týdnech věnujeme v našem autoservisu právě problematice světel. Tentokrát si posvítíme na xenonová světla.

Mnozí majitelé moderních aut mají xenonové světlomety, které navíc lze naprogramovat tak, že se rozsvěcí automaticky. Říkají se, že mají vyhráno: oni rozsvítit nezapomenou. To sice ne. Ale měli být na paměti, že nejsou na silnicích sami. Začněme ovšem výhodami xenonů. Jednou z nich je dvaapůlkrát vyšší výkon oproti halogenové žárovce, a to při přibližně dvoutřetinové spotřebě.

"Jestliže máme běžnou halogenovou žárovku o příkonu 55 W, pak vystačíme s výbojkou, která má příkon 35 W a k tomu ještě 7 W na řídící jednotku. Celkem tedy potřebujeme 42 W," konstatuje Bohumil Štícha z Helly.

Další výhodou je barva a teplota světla, které se velmi blíží světlu dennímu, což je pro řidiče daleko příjemnější a komfortnější. Největší nevýhodou xenonových světel je samozřejmě jejich cena, ale nejen to. Protože jde o složité technické zařízení, smějí být používány pouze s automatickou regulací výšky světel.

"Automatická regulace sklonu světlometů zajišťuje, že se výška světel přizpůsobuje rozmístění a váze nákladu tak, aby světla svítila stále stejně a neoslňovala ostatní."

Musí být také vybaveny ostřikovači světel, a to především s ohledem na ostatní řidiče.

"Čištění světlometu má vliv na to, aby veškerý výkon vycházející ze světlometu byl usměrněn správným směrem. Znamená to, že nejen řidič dobře uvidí, ale nebude ohrožovat ostatní. Na znečištěném světlometu se totiž vysoký výkon světla odráží a může dojít k oslnění protijedoucích řidičů."

Takže, tady malá prosba na majitele xenonových světlometů: opravdu to tlačítko pro ostřik světel nemáte v autě kvůli designu. Největší nevýhoda xenonů je v případě, že výbojka přestane svítit, a to nejen kvůli její ceně, ale i složitější výměně. Ta předpokládá značné znalosti.

"K zapálení xenonové výbojky je používáno velmi vysoké napětí okolo 20 kV, což je velice nebezpečná úroveň pro lidský život. Proto je lepší ji vždy měnit v servisu. Navíc, kdyby se rozbila, pak se mohou do vzduchu uvolnit zdraví škodlivé výpary. I proto je lepší výměnu svěřit servisu, který má patřičné vybavení a znalosti."

autor: pgj
Spustit audio