Z autoškol by měli odcházet lepší řidiči

26. srpen 2011 13:02

Statistiky dopravních nehod to říkají naprosto jasně: nejrizikovější skupinou jsou mladí řidiči s čerstvým řidičským průkazem. Jejich nehody nepramení vždy jen ze zbytečného riskování, ale jdou na vrub také neznalosti. Ministerstvo dopravy chce proto radikálně změnit a především zkvalitnit systém výuky nových řidičů.

Především je nutné změnit myšlení nových adeptů řidičského umění, aby do autoškoly nešli takzvaně pro papír, ale kvůli tomu, že se chtějí naučit řídit auto tak, aby zvládali nástrahy silničního provozu.

„Na základě zpracovaných výsledků z projektů, které byly zadány ministerstvem dopravy a pod jehož záštitou byly vypracovány, se došlo k závěrům, že jsme stavěni způsobem: co se zkouší, to se učí. Naším základním předpokladem však je, aby žadatel řidičského oprávnění pochopil, že se jde do autoškoly vzdělávat a ne že si jde pořídit nějaký módní doplněk, který má soused. Chceme tedy žadatele dostat do role toho, kdo po vzdělání v oblasti dopravy touží, a z provozovatele autoškoly zase udělat toho potřebného, kterého žadatel hledá,“ nastiňuje Karel Bezděkovský z ministerstva dopravy hlavní směr, kterým by se autoškolství mělo ubírat.

Podstatou bude také zpřísnění závěrečných zkoušek, což je podle šéfa dopravních policistů Leoše Tržila cesta, jak lépe připravit nové řidiče. „Velký důraz by měl být kladen na defenzivní jízdu a na závěrečné testy, ve kterých se řidič musí osvědčit, jestli je schopen řídit vozidlo.“

Paradoxně by se i přes zpřísnění zkoušek neměly výrazně měnit požadavky na čerstvého absolventa autoškoly. Už teď totiž zákon jasně určuje, co by měl umět, jenže častokrát se to vůbec nevyžaduje a zkouší se jen něco. „Někteří provozovatelé autoškol k tomu i tak přistupují – například když má zkušební komisař v některé obci oblíbenou jednu trasu, tak instruktor v autoškole připravuje klienta právě na tuto trasu. To se pochopitelně projeví v praxi. Ovšem teď bude systémově zajištěno, že každý komisař v České republice bude zkoušet předepsaným způsobem podle zákonu – kontroly budou prováděny prostřednictvím monitoringu zkoušky.“

Právě v systému zkušebních komisařů by měla nastat ta nejpodstatnější změna. Napříště by neměli spadat pod jednotlivé obce s rozšířenou působností, ale měli by být zaměstnanci nezávislé Státní zkušební organizace. Zkušenosti ze zahraničí jasně naznačují, že právě komisaři určují kvalitu čerstvých řidičů. „Fungují tam zkušební organizace, které nastaví etalon, jak má budoucí řidič vypadat. V podstatě záleží na klientovi autoškoly, nakolik je schopný a také jakou si vybere autoškolu, která mu to zvládne metodicky vysvětlit,“ říká Roman Budský.

Nový autoškolský zákon je zatím ve stadiu zrodu, takže zdaleka není jisté, jak přesně bude stanoven rozsah výuky, včetně minimálního počtu hodin. Jisté však je, že ministerstvo by chtělo v tomto směru dát autoškolám větší volnost. Na oplátku bude požadovat kvalitněji připraveného žáka. Závěrečné zkoušky totiž budou více využívat i techniku. Podobně jako elektronické testy i záznam z praktické jízdy bude přes portál veřejné správy uložen na ministerstvu dopravy. „Videozáznam ze zkoušky bude prostřednictvím kamer, které budou snímat prostor před vozidlem, uvnitř vozidla, zvukový záznam a zároveň bude k dispozici záznam přes zařízení GPS, který na mapě znázorní přesný průběh zkoušky včetně dosažených rychlostí, akcelerace, brzdění a tak dále,“ popisuje Karel Bezděkovský.

Chystané novinky v autoškolském systému teď budou připomínkovat odborníci z ministerstev i z autoškol. Vláda by věcný záměr mohla dostat na stůl asi do šesti měsíců.

autor: evk
Spustit audio