Za asfalt na autě mohou silničáři?

1. květen 2009 13:00

Po zimě se na našich silnicích objevila řada výtluků a děr. Mezi první povinnosti silničářů v rámci jarní údržby pak patří jejich oprava. Bohužel, nedostatek peněz jim dovoluje v praxi opravdu jenom díry provizorně zalátat, místo toho aby položili na rozbitou silnici zcela nový povrch, který by nějakou dobu vydržel. V místech takových oprav se nám pak snadno stane, že nedostatečně zaschlý asfalt ulpí na našem autě. Co s tím?

Při jakémkoli poškození auta v souvislosti s údržbou silnic se obracíme na správce komunikace.

"Pokud se to motoristovi stane, může kontaktovat náš právní odbor, který následnými kroky zjistí, zda jeho stížnost je oprávněná či nikoliv. Pokud ano, tak škodu samozřejmě uhradíme," říká Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.

V první řadě musíme celou situaci řádně zdokumentovat. V době mobilních telefonů s fotoaparáty není problém pořídit i fotodokumentaci. Protokol od policie sice není nutný, protože škoda jen těžko překročí 100 000 korun, ale může se hodit.

"Doporučuji vše zdokumentovat a nejlépe nafotit. Policii se následně předávají protokoly, které jsou kontrolovány naším pracovníkem, který zjišťuje, zda podmínky byly opravdu takové, jaké uváděl stěžovatel."

Záleží tedy na posouzení celkové situace, tedy například i toho, zda bylo místo řádně označeno a zda motorista mohl problém očekávat. Dokazování je v první řadě na poškozeném. Když neuspějeme musíme si pomoci sami. Pak záleží na míře znečištění. Je-li mírné, máme k dispozici univerzální čističe, které odstraňují nejen asfalt, ale například i lepidlo po samolepkách a podobně. Existuje ale také speciální hmota nazvaná Magic Clean.

"Plastelína vypadá úplně stejně jako modrá modelína, která se rozmačká v dlani, aby změkla. Dělá se to pod vodou a v podstatě se asfalt z karoserie vygumuje," vysvětluje Tomáš Tichý z Normfestu.

To šlo o ojedinělé skvrny. Může se ale stát, že se nám kapičky asfaltu rozstříknou třeba po celé kapotě nebo blatníku.

"Na to existuje čistič na ropné bázi. Vezme se pumpička, čistič se nastříká na auto, nechá se dvě až tři minuty působit (nesmí zaschnout) a potom se to wapkou celé spláchne."

Takové čištění už ale sami nezvládneme.

"Nedá se to dělat venku, ne proto, že by byl čistič přírodě škodlivý, ale proto, že odstraněný asfalt by se neměl dostat do přírody. Je nutné to dělat na myčce, kde se odpad odváží do jímek."

Myslet si pak, že jakýkoliv prostředek pořídíme v řádech desítek korun někde na pumpě nebo na tržišti, je nesmysl.

"Přípravek na povolení šroubů stojí běžně 80 Kč (400 ml), daň je přibližně 20 Kč, dalších 25 procent z ceny, tedy opět přibližně 20 Kč, musí mít prodejce a dalších 20 korun dovozce. Tím se dostáváme na 30 korun, z nichž za 15 korun sprej naplníte, nafouknete a zabalíte. Zbývá nám tedy zhruba 15 korun. A co v tom asi může být, aby přípravek opravdu fungoval."

Pro představu - za kvalitní a účinný čistič tak solidní myčka zaplatí okolo 400 korun za litr.

autor: pek
Spustit audio