Za bezpečnost se platí

21. březen 2007 13:00

Za posledních 5 let zemřelo na přechodech pro chodce 108 lidí, protože jim řidič nedal přednost. Ročně je to tedy okolo 20 zbytečných mrtvých. Přitom zákon poměrně jasně stanovuje pravidla hry. Zatímco chodec nesmí vstoupit těsně před projíždějící vozidlo a nemá přednost před tramvají a autem s rozsvíceným majákem, řidič musí umožnit chodci bezpečné a ničím nerušené přejití. Přesto se vždy jedná o konfliktní situaci a je to tedy především o ohleduplnosti. Ale protože lidské tělo oproti oplechovanému zázraku nemá šanci je potřeba chodce chránit. A snažit se o zvýšení bezpečnosti na přechodech. O to se dnes pokusíme i my.

Ideální je, když konflikt vůbec nevznikne.

"Nejbezpečnější řešení je to, když se chodci a vozidla pohybují v jiné úrovni, když využíváme možnosti mimoúrovňového přecházení chodců. To je pochopitelně opatření, které je investičně mimořádně náročné, ale díky tomu je také velmi bezpečné. Takovým příkladem řešení mimoúrovňových přechodů jsou podchody u stanic metra, eventuálně rozumně budované podchody na komunikacích," vysvětluje ředitel Ústavu dopravního inženýrství hl. města Prahy Ladislav Pivec.

To ale není možné všude, a tak ke slovu přichází přechody. Pro vyšší bezpečnost je třeba zajistit dobrou viditelnost chodce na přechodu a přiměřenou rychlost vozidel.

"Pro dobrou viditelnost chodců se používá vhodné místo, kde se přechod pro chodce navrhne a také zvýraznění a označení přechodu dopravními značkami."

Dopravní značky jsou vodorovné a svislé, ale pro zvýšení bezpečnosti se používají i další prvky.

"Pro navrhování přechodů celou škálu možností, jak přechod zvýraznit, ať už to jsou reflexní žlutozelené rámy kolem dopravní značky přechod pro chodce nebo řada grafických symbolů, které se užívají na vozovce. Mohou to být bílé klikaté čáry, zopakování dopravní značky přímo na vozovce anebo různé barevné nátěry v místě přechodů, které vedou jednak ke zvýšení pozornosti řidičů motorových vozidel a také mají drsný povrch, což výrazně zlepšuje vlastnosti z hlediska brzdění vozidel."

Se zajímavým řešením přišli v Karlových Varech, kde zatím zkušebně instalují na ulici kapitána Jaroše ve Dvorech reflexní silniční knoflíky, které jsou standardně používány například v Irsku, Francii, Švýcarsku a Německu. Knoflík má v průměru deset centimetrů. K jeho instalaci je potřeba do povrchu vozovky vyvrtat otvor do hloubky pěti centimetrů.

"Princip funguje na základu lomu světla. Kónická čočka odráží světlo přijíždějícího vozidla, čímž se celý přechod vlastně rozsvítí. Při výrobě čočky je použita technologie tvrzení skla a čočka je tedy velmi odolná a nemusí se nijak udržovat," říká Jakub Kaválek z tamního magistrátu.

Pomalu klasikou se v okolí přechodů staly montované zpomalovací prahy, případně zvýšení celého přechodu, což už vyžaduje stavební úpravu.

"Oba dva prvky jsou velmi účinné z hlediska vynucení snížení rychlosti řidičů motorových vozidel, ale na druhé straně je zejména u montovaných prahů nevýhodou jejich hlučnost. Znamená to, že použití montovaných prahů v blízkosti obytné zástavby je velice problematické a snažíme se mu, pokud je to možné, vyhnout," vysvětluje Ladislav Pivec.

Velmi účinným prvkem je nasvícení celého přechodu. O čemž v poslední době rozhodli v Kutné Hoře, Příbrami a dalších středočeských městech.

"Zpravidla se používá jednak intenzivnější osvětlení v daném místě a také odlišná barva světla. Také se snažíme, aby osvětlení u těchto přechodů bylo zapínáno zhruba o půl hodiny dříve, než standardní veřejné osvětlení, aby i v období, kdy se začíná brzy stmívat, byl chodec dobře viditelný."

A nakonec je to světelná signalizace. Buď blikající oranžový symbol chodce nebo klasický semafor.

"Co se týká prvního prvku, tedy blikajícího oranžového chodce, tak ten zvýrazňuje umístění přechodu a pro řidiče znamená ještě víc zvýšit pozornost jízdy. Opatření, které může podstatně zvýšit bezpečnost chodců a silničního provozu, je instalace především plnohodnotné světelné signalizace v tříbarevném provedení, která na chvíli zastaví provoz vozidel a chodci mohou na svůj signál bezpečně přecházet."

Ale to se pěkně prodraží.

"Řešení s úplnou signalizací se pohybují minimálně v řádu miliónu korun."

autor: pgj
Spustit audio