Za díry na silnicích mohou nekvalitní opravy a údržba

28. duben 2011 13:01

Poškození auta vinou díry v silnici – nepříjemná záležitost, která je bohužel stále častější. Zvláště letos v lednu, kdy opadl sníh, se výtluky objevovaly i tam, kde bychom je vůbec nečekali, třeba na dálnicích. Podle výsledků internetové ankety za to však zimní počasí vůbec nemůže. Hlavním viníkem je podle 76 procent respondentů ankety nekvalitní provedení dopravních staveb, tedy špatná práce už při samotné výstavbě. Odborníci však vidí problém v něčem jiném.

Nejvíce děr se objevuje na silnicích prvních, případně druhých a třetích tříd a ty se většinou stavěly před mnoha desítkami let. „Silnice první třídy se stavěly zpravidla před dvaceti až osmdesáti lety, takže v tom nevidím žádnou souvislost s tím, že by šlo o nekvalitní dílo. Celkem jich je 6,5 tisíce kilometrů. V posledních deseti letech se jich postavilo několik desítek kilometrů. Jsou to tedy všechno silnice, které slouží desítky let,“ přibližuje situaci profesor František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT.

Hlavním problémem českých silnic je kvalita údržby a oprav, což si myslí i 20 procent účastníků naší internetové ankety. „Péče je nedostatečná i nekvalitní, musí se zahladit alespoň ty nejhrubší závady. Nekvalitní péče po stránce technologické je zapříčiněna nedostatkem finančních prostředků, proto se silnice nikdy pořádně neopraví. Nedělala se diagnostika, řadu let nikdo nesledoval poruchy a únosnost vozovek a nesledoval ani zhoršování jejich stavu.“

Před dvaceti lety se totiž na opravy silnic prvních tříd dávalo až o dvě třetiny více peněz než dnes. „Výkony se zvýšily dvojnásobně, ale přísun prostředků klesl na jednu třetinu. Výsledek proto nemůže být jiný, než že se silnice rozpadají před očima.“

A to stále víc, jak potvrzují čísla z pojišťoven, ale i zkušenosti ze servisů. Například podle Jana Petrů z PneuVulkán, což je nejlepší pneuservis loňského roku, už od ledna opravují prakticky denně auta poškozená vinou děr na silnici.

„Nejčastější problém je takzvaná boule na bočnici pneumatiky. Většina lidí se domnívá, že se jedná o reklamaci závady na pneumatice, ale přitom je to mechanické poškození vzniklé projetím například nějakého výmolu. Často opravujeme také zničený disk kola. Nejzajímavější je brněnská dálnice, na které by to člověk čekal nejméně. Během jednoho týdne jsme zaznamenali přes deset zákazníků, kteří měli poškozené pneumatiky nebo disky po jízdě po D1.“

Mnohé úseky brněnské dálnice jsou už za hranicí životnosti, která je kolem 25–30 let. Pokud dojde „jen“ k poškození auta bez dalších problémů, je to ta lepší varianta, bohužel stále častěji se díry v silnicích dostávají i do statistik nehodovosti.

„Policie eviduje 177 nehod, které byly zaviněny závadou komunikace. Je to zvýšení zhruba o třicet procent. Při těchto nehodách nikdo nezemřel. I tento relativně malý nárůst signalizuje, že něco není v pořádku,“ konstatuje Josef Tesařík z policejního prezídia.

Teoreticky by se to mohlo zlepšovat, protože na opravy silnic prvních tříd stát letos vyčlenil téměř dvakrát více peněz než loni.

autor: evk
Spustit audio