Za kamionem nemusí být auto vidět
Slepý úhel - tak to je postrach každého řidiče. Existuje v každém vozidle a i když se výrobci snaží jej neustále zmenšovat, pořád s ním musíme počítat. A to pochopitelně i v nákladních autech. Už i proto, že tady neexistuje zpětné zrcátko, i když jeho pohled se už dá nahradit kamerovým systémem. To je ovšem hodně vysoký nadstandard. Kolik vlastně mají nákladní auta zrcátek?
V těch nejmodernějších by jich mělo být šest, různě velkých, různě vypouklých. Dvě jsou na levé straně, tři na pravé, přičemž pro řidiče osobního vozu je asi nejpřekvapivější zrcátko šesté, které monitoruje prostor těsně před vozidlem.
"Když se pode mnou objeví vozidlo, tak já ho i přesto vidím, dokážu k němu najet třeba na 10 nebo 15 cm a pořád to mám pod kontrolou. Na Moravě tomu říkáme slangově šufánek nebo naběračka," dává nahlédnout do kamionistické kuchyně řidič Miroslav Brust a pokračuje: "Je to zrcátko, které využívám při objíždění nějaké překážky. Z tohoto předního zrcátka plynule přejdu na boční zrcátko nad dveřmi, takže když mi zmizí předmět z toho 'šufánku', objeví se mi nad pravým oknem spolujezdce a podle toho se dokážu orientovat."
Podle nařízení Evropské komise by všechna nákladní auta vyrobená po roce 2000 měla být, třeba i dodatečně, vybavena blízkopohledovým a širokoúhlým zrcátkem na straně spolujezdce. Přesto to podle Vladimíra Myslíka, školitele Volva, nestačí k tomu, aby řidič v každém okamžiku viděl všechno kolem sebe.
"Při couvání nevidí za sebe, vidí pouze kolem sebe. Pokud má zlomenou soupravu ať už doprava nebo doleva, řidič nevidí, co se na bocích děje. Jestli je souprava zlomená doleva, může se samozřejmě vyklonit z okénka, ale v případě, že je souprava zlomená doprava, tak v zrcátku má takzvaný mrtvý bod."
To dokáží odstranit kamerové systémy, které už v podstatě všichni výrobci nákladních aut nabízejí.
"Pokud bychom jednotlivé kamery zapnuly - musejí se přepínat, protože máme pouze jednu obrazovku - tak vidíme buď do zadu, nebo do strany, ale dá se říct, že slepé úhly se díky tomu minimalizovaly."
Což je sice bezpečnější, ale zase výrazně nákladnější, jak potvrzuje Jakub Kolář z DAFu.
"Je tak finančně náročný, že si nedokážu představit, že by dopravce investoval do kamerového systému 45 000 korun a více, aby viděl z jednoho bodu pomocí kamery celý záběr auta."
Takže zbývá jediné - pamatovat si, že řidič nákladního auta má sice více zrcátek kolem sebe, ale pokud se postavíme těsně za jeho kamión, pak nás nemá šanci vidět. A to platí nejen o lidech, ale také třeba o malých autech.