Za nezdravý pražský Spořilov může stát
Otevření jihozápadní části Pražského okruhu, která před rokem a půl spojila plzeňskou a brněnskou dálnici, výrazně ulevilo dopravě v metropoli. Výjimkou je však Spořilov, kudy projíždí až čtyřikrát víc kamiónů než předtím.
Téměř 11 tisíc nákladních aut denně, která nesmějí na Jižní spojku a při cestě od Hradce Králové musí projet Spořilovskou ulicí na D1. Místní obyvatelé bojují a zdá se, že jim svitla naděje. Byla totiž zrušena hluková výjimka.
Deset tisíc lidí na tamním sídlišti se musí potýkat se zhoršeným vzduchem a nadměrným hlukem. Proto mnoho z nich má zdravotní problémy. „Postupně se u obyvatel začalo rozvíjet astma, častěji se objevoval zápal plic, chronická rýma a poruchy imunity. V té souvislosti jsme si uvědomili, že doprava je skutečně nadměrná a že není možné, aby to tak zůstalo dlouhodobě. Navíc byly překročeny limity hluku,“ přibližuje Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov.
Tato výjimka povolovala zvýšený limit hluku přes den o 4 a v noci o 7 decibelů nad obvyklé normy, které jsou 70, respektive 60 decibelů. Jenže i tyto hodnoty byly překračovány, a tak začátkem února Pražská hygienická stanice rozhodla o odebrání této výjimky. „Měřením bylo dokázáno, že byly překročeny hladiny hluku, které byly dány časově omezeným povolením na provoz dopravy ve Spořilovské ulici,“ uvádí doktorka Vladimíra Zárubová.
TSK dělá, co může
Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) měla možnost se do minulé středy proti tomuto rozhodnutí odvolat a také to udělala. Čím své odvolání zdůvodnila? „TSK ve Spořilovské ulici v minulosti vyměnilo povrch komunikace, byla zde snížena rychlost a bylo instalováno úsekové měření rychlosti. V tuto chvíli necháváme zpracovávat studii, abychom v co nejbližší době mohli udělat další opatření, například postavit protihlukové stěny nebo vysadit stromy, ale to jsou pouze provizorní řešení. To definitivní je dostavba Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a D8,“ potvrdil mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Bohužel úsek Běchovice – dálnice D1 je zatím stále ve fázi územního rozhodnutí. Podle optimistických předpokladů by se příští rok mohlo začít stavět, zatímco pesimistické varianty raději rok nezmiňují. Spořilovští tedy mají před sebou další roky plné hluku a škodlivých emisí. Odebrání hlukové výjimky TSK je pro ně v této chvíli jedinou nadějí. „Pokud se odvolání nepotvrdí, musejí dodržovat hygienické limity, které určuje nařízení vlády 272 z roku 2011,“ říká doktorka Zárubová.
Jenže to je při současném provozu na Spořilovské ulici nemožné. Téměř 11 tisíc kamiónů denně je prostě příliš. Proto je velmi pravděpodobné, že Technická správa komunikací hlavního města může být v klidu. O výsledku odvolání totiž rozhoduje ministerstvo dopravy, respektive stát. A ten je podle Mrázka hlavním viníkem celé situace. „Tenkrát jsme to zdůvodnili opatřeními, která jsme tam již provedli, a samozřejmě existencí Pražského okruhu, což je bohužel chyba státu,“ uzavírá Tomáš Mrázek.
Přitom první část Pražského okruhu byla zprovozněna už před devatenácti lety.