Za rohem je chodec
Chodec versus řidič. Leckdy se zdá, že se jedná o dva nesmiřitelné protivníky. Každopádně je jasné, že řidič by měl dát chodci, který chce přejít po přechodu, přednost. Na druhou stranu by chodec neměl vstoupit do vozovky těsně před přijíždějícím autem. Zkrátka je to o vzájemné ohleduplnosti a obě strany si musí vyjít vstříc. Tak je to ošetřeno i v zákoně. Nastávají ovšem situace, kdy to platí dvojnásob, a to především ve chvílích, kdy řidič odbočuje. Při odbočování vždy musíme počítat s tím, že za rohem může být přecházející chodec.
"V případě odbočování pojedu samozřejmě při té straně, kam budu odbočovat. Když pojedu doprava, pojedu při pravém okraji vozovky. O tom, kam budu odbočovat, je třeba dát včas také znamení směrovými světly a předem musím zvýšit pozornost, abych nepřehlédl, zda na vozovce, na kterou odbočuji, nebude někdo přecházet. I když tam nebude vyznačen přechod, a takové případy jsou velmi časté, již řadu let let nám říkají pravidla, a totéž říká i dnešní platný zákon, že odbočující řidič je povinen dát přednost chodci přecházejícímu přes vozovku, na kterou řidič odbočuje," vysvětluje JUDr. Zdeněk Svátek.
Při odbočování doprava nás pak za určitých okolností auta jedoucí za námi mohou předjet.
"To samozřejmě mohou. Pokud by ovšem byl levý pruh vedle mě vyhrazen místní úpravou pro odbočování doleva, musel by podle pravidel řidič, který pokračuje v jízdě přímo, počkat za mnou, přibrzdit, možná i zpomalit nebo zastavit, a to na dobu, než dokončím odbočování. Teprve potom může ve svém pruhu pokračovat v jízdě."
Často také vídáme předjíždění aut, která dávají přednost chodcům, a přitom už předem blikají doprava s tím, že za přechodem budou odbočovat. To je nejen závažný přestupek, za nějž hrozí až 2 000 korun na místě, ale také doslova hazard se životy chodců a takřka zaručená vstupenka do vězení. Při odbočování vlevo může nastat situace, kdy začneme odbočovat, ale budeme muset kvůli chodci zastavit v dráze vozidla, které přijede v protisměru a správně by mělo přednost.
"Já jsem na takovém místě zastavil, protože jsem byl povinen dát přednost chodci, který za rohem přechází vozovku. Odbočuji, čili budu do jisté míry překážet protijedoucímu vozidlu. Ten do jisté míry musí počítat s možností zastavení mého vozidla ve své dráze, čili je nutné, aby jel se zvýšenou opatrností, aby včas zastavil a nenajel do pravého boku mého vozidla. Pokud by přece jen došlo ke střetu vozidel, každý případ bude jiný. Může se dojít k závěru, že já jsem se choval správně a řidič protijedoucího vozu najel do křižovatky příliš rychle. Může být ovšem situace přesně opačná, kdy se dojde k závěru, že já jsem mu neoprávněně bránil v jízdě. Každý případ se bude muset individuálně posoudit."
V neposlední řadě nastávají situace, kdy na světly řízené křižovatce odbočujeme a za rohem je na přechodu chodec, kterému už ale svítí červená.
"V tu chvíli si řidiči často neuvědomují to, že chodec vstupuje do vozovky na zelené světlo, a když se mu během přecházení rozsvítí červená, je plně oprávněn dojít na druhý konec vozovky a nevracet se, nezačít tam zmatkovat a nevyvolávat nejasné situace. S takovým případem musí řidič počítat a musí i přiměřeně snížit rychlost jízdy," dodává Svátek.