Za sjeté gumy bez ŘP

1. červen 2007 13:17

Auto, aby neohrožovalo ostatní, musí být v naprostém pořádku. O tom snad není sporu. Leckdy ovšem můžeme vidět na našich silnicích popravdě vraky, o jejichž bezpečnosti by se dalo s úspěchem pochybovat. Někdy je ale auto nezpůsobilé k provozu, tedy nesmíme s ním jezdit, i kvůli zdánlivé maličkosti. A tady se nám lajdáctví může poměrně hodně nevyplatit. Podívejme se na hru paragrafů.

Hned mezi prvními přestupky, které v zákoně najdeme, je jízda s vozidlem, které bezprostředně ohrožuje ostatní. Zapomeňme teď na rozpadající se auta. Jsou takové 2 prohřešky, které jsou poměrně běžné, a to nesvítící světla nebo sjeté pneumatiky.

"Tento problém má dvě roviny. První je technická nezpůsobilost vozidla a druhá je prokázání, že konkrétní jízdou došlo k ohrožení jiných účastníků provozu, jak to vyžaduje skutková podstata přestupku," vysvětluje dopravní právník Jan Kněžínek.

Jedna věc je technická prohlídka.

"Když by vozidlo šlo na STK a při kontrole by se zjistila takováto závada, tak by bezesporu byla hodnocena jako vážná. Stanice technické kontroly totiž posuzuje vozidlo tak, že bude provozováno po celý rok a téměř 24 hodin denně, takže musí být v dokonalém stavu nebo tam minimálně nesmí být vážné závady ohrožující ostatní účastníky silničního provozu."

Ale například žárovka nám může prasknout za jízdy a ve dne si toho v drtivé většině případů vůbec nevšimneme, ale auto, kterému nesvítí přední nebo zadní světlo by, při striktním výkladu zákona, nemělo na silnici co dělat.

"Sice je to vážná závada, pro kterou by vozidlo neprošlo přes technickou kontrolu, ale pokud vyjede na silnici ve dne a za normální viditelnosti, tak ostatní účastníky neohrožuje. Je to vlastně stejný případ, jako kdyby zapomněl rozsvítit světla. Pokud by to bylo v noci, tak by asi bylo na místě aplikovat toto přísné ustanovení."

Ostatně, sami jste se asi v noci setkali s autem, o němž jste si dlouho dopředu mysleli, že se jedná o motocykl. V takovém případě by hrozil postih v podobě pokuty 5 000 - 10 000 korun a 1 až 6 měsíců zákazu řízení. Vždy aby musela být posouzena míra nebezpečnosti, což platí i například v případě pneumatik sjetých pod stanovených 1,6 mm výšky dezénu.

"Platí tu přísná individualizace a bude se zkoumat, jaké byly povětrnostní podmínky, zda byla komunikace suchá nebo jestli bylo riziko nějakých srážek, atd."

A to by platilo dvojnásob v případě, že by došlo k dopravní nehodě a při následném šetření by se ukázalo, že jsme mohli na předpisových pneumatikách zastavit včas.

"Jestliže by k dopravní nehodě, za situace, že by pneumatiky byly v pořádku, nedošlo, tak je tu bezesporu souvislost se sjetými pneumatikami a tím pádem by se jednalo o aplikaci tohoto ustanovení."

Otázkou je, zda si této poměrně důležité maličkosti všímají policisté a případný prohřešek zapíší do protokolu, protože, přiznejme si, pneumatiky nesjedeme za posledních několik kilometrů před nehodou.

autor: onj
Spustit audio